✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

.............AhLAn WaSaHLaN............


..:::::::BERSABARLAH DUHAI HATI DALAM BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU:::::::..

Saturday, June 25, 2011

Orientasi di IPTB

assalamualaikum.....=)

Alhamdulillah..dah selesai minggu orientasi kat IPTB(Institut perguruan Tuanku Bainun)...'BEST TAHAP INFINITY'...tula ayat yang paling sesuai untuk aku gambarkan minggu orientasi nie..aku tak pernah alami minggu orientasi yang walaupun penat tapi amazing macam ni...Lagi fantastic bila adanya 3 orang senior (Mujahid,FAkry,Malik).. yang menyamar jadi student baru,sama2 masuk macam kitorang..yang tak boleh tahannya bila diorang ni satu kumpulan dengan aku...sekali option..'TESL'..

Diorang nie suka sangat buat masalah...ada sekali tu,lepas habis taklimat,ada seorang bro ni bawak masuk 'Malik'...dia marah2..'Kau tahu tak budak ni buat apa tadi,aku jumpa dia hisap rokok'...Kitorang yang tengok kejadian kena marah tu,tergamam la...dahla si Malik tu buat selamba je kena marah..boleh pulak jeling2 kat abg senior lain..ish2...memang kurang ajar gila la!!

Then,waktu sesi suai kenal dengan mentor...Fakry kata la..'hobi saya suka buat masalah,bila buat masalah,baru saya dapat belajar..Saya pown pernah kena rotan depan orang ramai'....=.=''' (Terkejut aku dengar..first time dengar orang kata hobi dia ni)..ish2..'Malik' pulak..dia kata dia tak mau jadi cikgu..sebenarnya dia nak jadi askar...ayah dia yang paksa..'Mujahid'..dia pulak kata dia nak jadi usahawan..dia tak nak jadi cikgu sebenarnya..Lecturer pown kata la macam2 kat diorang dan nasihat2...(lecturer cakap macam betul2 tu....padahal berlakon je...fuh..memang warga2 kat IPTB nie boleh jadi pelakon la)

Emm..tula antara babak2 lakonan abang2 senior sebagai Mujahid,Fakry,dan Malik...banyak lagi peristiwa yang berkaitan dengan diorang...dan selama diorang berlakon tu,kitorang semua tak sedar yang semua tu hanya lakonan semata2..ish2..kesian kat kitorang kan...hehe

Ada scene yang lagi mantop...macam ni...konon2 ada seorng lecterur masuk...dia kata dia ada urusan..Pengarah wakilkan dia suruh sampaikan sesuatu..tapi dia kata dia tak nak baca benda yang memalukan tu..dia suruh Ketua JPP baca...Lepas tu,Ketua JPP tu pown baca..dia panggil tiga org budak perempuan dan tiga orang budak lelaki..pelajar2 ni akan dibawa ke HEP...ada masalah...

Lepas tu,tetiba ada geng2 senior lelaki masuk dewan,pi gaduh dengan Malik...kata tak puas hati dengan dia,kurang ajar...aku nangis kowt tengok..bergetar tangan aku...macam kena rasuk..pastu,ada sorang kak bawak aku keluar...Lepas lama2 sikit,aku tenangkan diri dan ok...Taw tak,sebenarnya diorang nak buat suprise kat 3 orang budak perempuan tadi tu..sebab besday diorng bulan nia...hampeh tol...membazir air mata aku..hehe...dahla bergaduh dengan baling2 kerusi ,pecah kaca dan lain2..ish2....dah lepas buat suprise besday tu,barulah diorang ceritakan perkara sebenar..dari awal lagi diorang berlakon..saja nak bagi meriah orientasi...tidak tak dalah student kena denda...biasalah kami kan baik2 belaka..(perasan)...

Ha,lepas tu,sesi cakap2...ntah macam mana ntah,ada sorang bro ni suruh budak yang menangis tadi berucap kat depan..aku buat tak taw je la..sebab bukan aku sorang je nangis..tengok2..dia tunjuk kat aku!!..whoa!!...getaq kowt...tapi dengan wajah yang konon2 nya tenang..aku pown melangkahla kedepan..dan memberikan ucapan...aku pown pok pek pok pek la kat depan..cakap punyala lancar...padahal dalam hati hanya Allah yang tahu..macam nak meletup...hehe

Apa2 pown..inilah pengalaman yang berharga dalam hidup aku,minggu orientasi yang banyak memberikan pengajaran...banyak ilmu yang aku belajar antaranya kita kena mempunyai kekuatan fizikal dan mental..sebab bila kita dah jadi cikgu nanti kita akan berdepan dengan pelbagai kerenah murid2..


´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶……..
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶……
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶……….
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶…………..
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶…..
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶…..
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶….
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶….
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶…
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶….
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶…..
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶…..
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶…….                 Thumb up for the seniors for their really great idea..

Tuesday, June 14, 2011

Kukuhkan kata-kata mu

                  assalamualaikum....=)

Hari yang memenatkan..aku baru balik dari melaka...sekarang dah tengah malam ..eh,silap..dah pagi dah pown...tapi aku still tak tidur...ish2...mana taknya...duduk dalam kereta tidur je..so,sampai rumah boring dah nak tidur..hehe...aku rasa nak menulis pulak...

Ok...kali ni aku nak cakap tentang satu ceramah yang aku dengar kat radio...ustaz tu kata..seorang muslim tu kalau nak berhujah atau berkata2...biarlah sampai ke tahap mengeluarkan hadith atau ayat Quran yang berkaitan..

Contohnya macam ni...korang nak cakap yang membuka aurat tu berdosa...korang kaitkanla dengan ayat Quran ..


Ok..sebab apa kita kena nasihat,berhujah,berkata2 sampai tahap nie...?supaya kita tak akan dipersoalkan baliK...dan buatkan kata2 kita lebih kukuh..aku bagi contoh situasi...

Siti:Aina,kenapa kau tak pakai tudung?
Aina:Sebab panasla pakai tudung.Lagipun,mak aku pown tak pakai jugak.Kenapa kau tanya..?
Siti:Tak delah,kau kan kawan aku,aku cuma nak nasihatkan kau yang bukak aurat tu dosa.Rambut pown aurat jugak,jadi berdosa kalau tunjuk..
Aina:Ooo..yeke..aku tak tahu pown..tapi apa bukti kau cakap macam ni.Ada ke ayat Quran yang Allah suruh kita tutup aurat..?
Siti:Errrr...ada rasanya...
Aina:La,kau ni...betulke ada?
Siti:Nanti aku bagi taw kau lain kali lah...

Ha..ni la yang mungkin terjadi...contohla korang sebagai Siti...korang nak nasihat Aina pakai tudung,nak tutup aurat..Apa hujah yang korang perlu guna untuk kukuhkan lagi nasihat korang tadi??Kalau korang cakap tanpa dalil atau hadis..nanti korang akan dipersoalkan balik...macam yang terjadi kat atas ni..so..apa yang mungkin terjadi kalau Siti menggunakan ayat Al-Quran sebagai hujahnya..



Siti:Aina,kenapa kau tak pakai tudung?
Aina:Sebab panasla pakai tudung.Lagipun,mak aku pown tak pakai jugak.Kenapa kau tanya..?
Siti:Tak delah,kau kan kawan aku,aku cuma nak nasihatkan kau yang bukak aurat tu dosa.Rambut pown aurat jugak,jadi berdosa kalau tunjuk..
Aina:Ooo..yeke..aku tak tahu pown..tapi apa bukti kau cakap macam ni.Ada ke ayat Quran yang Allah suruh kita tutup aurat..?
Siti:Ada banyak..antaranya dalm surah Al-Ahzab ,ayat 59..
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab : Ayat 59).
(kalau korang tak ingat ayat dia,korang bagi taw surah dan ayat ke berapa..)
Aina:Ya Allah...berdosanya aku selama ni..Terima kasih Aina sebab sedarkan aku.Aku sedar yang menutup aurat tu bukan manusia yang suruh,tapi Allah...Siti,lepas ni boleh aku belajar tentang agama dengan kau?
Siti:InsyaAllah,boleh.Sama2lah kita belajar.Kalau kau tanya,aku tak tahu,kita sama2 tanya dengan ustazah ye...=)

Ha,berbeza kan..Ini aku bagi contoh yang sangat mudah..Sebenarnya,bukan senang seseorang tu nak terus dengar nasihat yang kita berikan..Ikut pada orang...Sesetengah orang tu,kalau kita nasihat macam atas ni,terus dia dengar..tapi sesetengah orang pulak..kita kena nasihat banyak kali baru nak dengar.

      Ini baru orang islam dengan islam sendiri.Macam mana pulak kalau dengan orang yang bukan Islam..Lagi banyakla ayat Quran dan hadith yang perlu digunakan untuk memperkukuhkan hujah..Kalau tak,diorang yang akan mengelirukan korang...

Aku sedar yang selama ni pown,kalau aku berkata2,berhujah atau nasihat2 ni...aku tak menggunakan ayat Quran atau hadith sebagai hujah..Jadi,InsyaAllah..aku akan sentiasa memperbaiki diri aku..cara penulisan aku..macam apa yang aku dengar dari ceramah ni...




Kesimpulannya,kita sebagai umat Islam..perlu menggunakan ayat Quran dan hadith sebagai pengukuh hujah,nasihat dan kata2..pada masa yan sesuai...tapi semua ni mesti ada ilmu dahulu...kalau korang tak tahu,macam mana korang nak guna kan...hehe...so,sama2lah kita menambahkan ilmu dan memperbaiki diri kita...



Friday, June 10, 2011

Tak boleh buang air kecil??

Assalamualaikum...=)

opps...sorry...ni bukan tajuk yang tak senonoh ok..ni aku nak cerita keadaan mak aku yang baru lepas bersalin...mak aku tak boleh kencing....maksud tak boleh kencing ialah..air kencing tak keluar dari saluran kencing ..so,dia terkumpul dalam pundi kencing dan sakitla!!....takkan tu pown nak bagi taw kan??eh,aku bukan saja2 bagi taw..aku nak bagi taw untuk pengajaran..mak aku alami benda ni lepas bersalin...nanti kita sebagai perempuan pown akan bersalin kan..so,mungkin ni antara perkara yang kita alami..kalau lelaki pown kena la taw jugak sebab nanti korang pown akan menjadi suami .nanti kalau isteri korang sakit,nak buat tak taw je ke....dan aku rasa tak perlu malu nak memperkatakan tentang benda ni sebab ia juga ilmu..dalam menunutut ilmu..tiada istilah malu...

Sebenarnya kenapa tak boleh kencing ni?bukan setakat tak boleh je..kalau kencing,sakit teramat sangat..Actually,mak aku mengalami..'Urinary tract infection' atau dalam bahasa Melayu digelar 'Jangkitan saluran kencing'...

Apakah jangkitan saluran kencing?
Apabila kuman (bakteria) menyerang saluran kencing ia dikenali sebagai UTI

Apakah kuman biasa yang menyebabkan UTI?
Escherichia Coli biasanya terdapat di saluran penghadaman (usus) dan di bahagian kulit sekeliling kemaluan.

Adakah lelaki boleh mendapat jangkitan saluran kencing?

Ada juga lelaki yang dijangkiti jangkitan saluran 
kencing tetapi jarang jika dibandingkan dengan 
kaum wanita. Jika lelaki mendapat jangkitan salur 
kencing, mereka mungkin mempunyai struktur dan 
fungsi yang abnormal di sistem saluran kencing 
mereka.

Kenapa jangkitan saluran kencing lebih kerap 
berlaku di kalangan kaum perempuan?
Uretra pada perempuan adalah pendek. Lubang uretra terletak bersebelahan dengan dubur dan lubang 
kelamin.

Apakah tempat yang biasa dijangkiti?
Pundi kencing adalah tempat yang biasa dijangkiti. Jangkitan pada pundi kencing dikenali sebagai 
“cystitis”.


Sumber ,Utusan Malaysia..
 
Ok..tadi aku kata kencing tak keluar ikut pundi kencing kan..lepastu macam mana nak keluarkan..??actually,kena pakai alat khas yang disediakan pihak hospital...tapi dia keluar ikut pundi kencing jugakla...bile pakai alat tu...kencing kita akan dikeluarkan dan akan dimasukkan dalam beg khas untuk air kencing..or wecall it as 'urine bag'...

Berdasarkan apa yang aku search kat internat...bahaya jugak penyakit nie...ada risiko jugak...dan bukan orang lepas mengandung je  yang berisiko menghidap..semua yang bergelar manusia..ada risiko menghidap ni..so..kita kena la ambil taw...untuk keterangan lebih lanjut....cube korang baca link bawah ni...
 
http://kidney.niddk.nih.gov/kudiseases/pubs/utiadult/

http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Remaja/JANGKITANSALURANKENCING.php

Ya Allah...aku cuma mampu berdoa yang Allah akan sembuhkan penyakit ibu aku..tapi selain berdoa..kena usaha jugak kan..Jadi aku harap dengan bantuan doktor,penyakit mak aku akan sembuh...



Sakitnya,Ya Allah...!!

assalamualaikum...=)

Ya Allah..sakitnya....apa yang sakit??belakang mak aku....taw sebab ape..sebab kena enjit dengan Epidural..mak aku tak de lah kata sakit kat aku..cuma bila aku bayangkan...Ya Allah..sakitnya..Korang taw tak apa Epidural??...







Epidural nie dienjit kat mak aku waktu nak bersalin...tujuan untuk tahan sakit...tapi function lain aku tak berapa pasti..enjit tu pulak kat bahagian pinggang..belah belakang...korang boleh bayang tak kena enjit kat situ..Ya Allah..sakit..

Kat sini la kena enjit..tapi ni bukan gambar mak aku..ni gambar hiasan semata2...



kalau nak tahu lebih lanjut tentang epidural nie..aku dah sedikan link2 kat bawah...kalau korang ialah seorang perempuan..korang kena baca ni...persediaan untuk masa depan..nanti kalau doktor kata  nak enjit epidural..tak delah korang tertanya2..'apa benda epidural tu doktor??'



http://drjasonong.blogspot.com/2009/11/epidural-pain-relief.html


Jadi aku ingin menyeru diri aku dan korang agar kita lebih menghargai ibu kita...Banyak pengorbanan yang dibuat untuk melahirkan kita....







Cuti2 Malaysia..kat PMC..=.=

Assalamualaikum..=)

Hospital swasta....nak cakap pasal apa tentang hospital swasta eh??korang boleh bagi idea..???..ha,ok2..aku dengar dah idea korang tu...tapi bagi aku tulis idea aku dulu..sebab tetibe dia datang kat otak..hehe..konon2 nak buat lawak,kalau tak lawak pown,buat2 macam lawak suda...=.='''..huhu

So...cerita dia bermula begini...ibu aku nak bersalin..waktu tu dah malam...so,lepas siap2 solat, pergi la hospital tempat mak aku keja a.k.a Hospital Sultanah Bahiyah...ibu aku kan keja kat wad bersalin...lepas tu,penuh pulak dah...lepas tu..pergi KMC...tapi waktu malam dia tak bagi ubat tahan sakit waktu bersalin...aii...dahla sakit..tak da ubat tahan sakit...naya tu..pastu pergi la kat PMC...dan disitulah tempat ibu aku bersalin...

Berbalik kepada tajuk aku tadi..pasal hospital swasta atau lepas focus kepada PMC..ayah aku pilih bilik individu...maknanya hanya mak aku sorang je la pesakit dalam bilik tu..dalam bilik tu ada 3 katil..satu untuk ibu aku...lagi dua...tempat untuk kitorang adik beradik lending..hehe..ada 2 buah almari....meja lipat yang besar ada 2..peti ais satu...kerusi dua.bilik air dia,fuhh..besar bukan main,boleh 10 orang masuk ..ha,dah macam hotel dah..pemandangan pown lawa...boleh tengok menara KLCC tipu2...hehe...tak la,Menara Alor Star je...tapi serious lawa....

Menara KLCC palsu....a.k.a Menara Alor Star
bangunan bersejarah sebelah tu..tapi tak pernah ada orang tinggal..sebab projek tak siap..






peti ais pown nak glamour jugak..



Tapi...masyuk jugak duit ayah aku kena bawak keluar...ingat free ke semua ni..nama pown swasta...aku rasa maun sampai beribu jugak ni...Setakat ni,alhamdulillah...rezeki tu ayah aku ada lagi..walaupun kena keluar banyak duit...tapi aku rasa berbaloi..sebab tengok keadaan ibu aku..lebih baik privasi sikit..aurat pown lebih terjaga...kalau campur bilik dengan orang lain..mestila ramai family2 diorang datang melawat jugak kan...so..nanti  aku nak bersalin kat hospital swasta jugakla..kena bagi taw awal2 kat bakal suami ni...suh kumpul duit banyak2..hehe..korang taw ke sape bakal suami aku??tak??okla kalau tak tahu sebab aku pown tak tahu sapa bakal suami aku...biarlah takdir yang menentukan segalanya..ayat tak boleh blah..=...='''..hehe
Ok2..dah2 sikit2 je merapu nurhayatun...


tempat parking kereta..



Next..nurse kat hospital ni.kebanyakannya muda2...lawa2..cun2..subhanallah,ciptaan Allah...dan  peramah,baik,sopan santun,penyabar..i like yang tu...sebab apa aku like..yela,diorangkan nurse... nak kena jaga ibu aku..kalau tak da ciri2 tu...tak dapat layanan yang baikla ibu aku..kang kalau selalu marah je...payah jugak..tapi ikut jugakla..nurse pown manusia..manusia ada macam2 jenis..dah rezeki ibu aku dapat nurse yang  macam ni..alhamdulillah...^.^...Oh..lupa nak bagi tau pasal doktor..Dr yang merawat  mak aku India...baik siot..cakap lembut je dengan mak aku..suke...suke..hehe

Tapi emm...pakaian uniform dia...pakai baju lengan pendek..pakai skaf je..tudung tak da..sedey jugakla aku tengok..nampaknya kurang kesedaran berbanding hospital kerajaan...hospital kerajaan pakai tudung...lengan panjang..xpe2,kita doakan nanti uniform diorang ni berubah..sebab dulu pown hospital kerajaan macam tu..tapi setelah berlakunya tranformasi ke arah yang lebih baik..alhamdulillah..


ni baru sikit..ada lagi barang dalam almari...macam bercyti betul..hehe





Ok..dah la tu..penat den menulis..huhu..korang tak penat baca ke..macamla ada pembaca..hehe..
Setakat di sini sahaja pertemuan kita ye....

Maassalamah wailalliqa'.....=)

Saturday, June 4, 2011

Sampaikan apa yang ayah aku dengar kat khutbah Jumaat...

Assalamualaikum...

Nak kongsi cerita dan ilmu sikit...Sambil sembg2 dgn ayah ..tetibe ayah  aku crita la kat aku.. antara perkara yg beliau dengar waktu khutbah jumaat...

1....Salahkan pemerintah kalau ada masalah sosial..

-aahh...ni semua salah pemerintahla...masalah sosial berleluasa..
-TAPI....
- lupa yg diri sendri sebagai pmerintah kat dri sendri..
-ayah sebagai pemerintah dalm keluarga..
-memerintah isteri dan anak2....
-pelihara mereka dari terjebak dengan masalah sosial... 


2.....Masalah nak menegakkan agama(luas konteks menegakkan agama ni)
-Bila nak tegakkan sesuatu yang berkaitan agama...mulala timbul isu...
-mana badan2 korporat islam...mana golongan2 bangsawan...
-kenapa diorang ni tak tolong...
-TAPI....
- lupa yang sebenarnya diri sendiri pown tak menderma...
-diri sendiri pown punye la kedekut nak bawak keluar duit....
-nie contoh dari segi membantu mereka yang susah...

3...Miskin..
-Ada sesetengah orang islam sendiri yang miskin...
-cakap macam ni...
'aku mana boleh buat apa dah..memang ditakdirkan miskin...
tak boleh nak buat ni..buat tu..sebab aku ni miskin'
-TAPI...
-lupa yang diri sendri tak pernah berusaha nak memajukan diri...
-lepas tu duk salahkan takdir..

dan adala benda2 lain yang khatib sampaikan ..tapi ayah aku lupa.....so...aku pown tak delah isi nak tulis dah....

aku nak tambah...

4.Salah orang yang dengar khutbah lah ni...
-nie la orang lelaki...pergi dengar khutbah jumaat..
-tapi simpan ilmu sorang2....
-kowt la nak gitau kat ibu ke..adik perempuan ke...
-diorang kan tak pi solat jumaat...
-tak tau ke... kalau sampaikan ilmu ni dapat pahala...
-TAPI.....
-lupa yang diri sendiri tak berusaha cari ilmu...
-kowt la nak tanya ayah ke...abang ke...
'ayah...tadi khutbah Jumaat cakap pasal ape?...
ce ce cita sikit...'.

Kesimpulannya(macam buat karangan pulak dah)...

-jangan duk asyik salahkan orang je...
-bak kata pepatah..tunjuk satu jari kat orang...empat lagi arah kat kita..
-so...cek diri sendiri dulu sebelum nak salahkan orang lain...

-sampaikan ilmu yang dapat kat khutbah jumaat...
-contohnya...macam ayah aku...(bukan nak puji..tapi sebagai contoh..)
-so..nanti bolehla..orang lain dapat ilmu...macam aku..
-lepas tu sampaikan kat orang lain...
-ha...at least ilmu tu berterusan disampaikan....
-tak la...hilang macam tu je lepas habis khutbah...

(aku bukan nak salahkan orang yg dengar khutbah...tapi jarang aku dengar orang yang dengar khutbah ...cerita apa yg dia dengar kat orang lain...dan aku taw...dri sendiri pown kena berusaha cari ilmu...tak salahkan nak tegur untuk kebaikan islam sendiri..)

ayah aku adela kte...=.='''...
pukk..rasa macam ada benda dalam khutbah tu terkena kat dri sendri..
-aku yg dengar nie...rasa ad benda yg terkena kat dri sndri jugk...cuma aku tak gtaw kat ayah aku je...

-Kalau ada salah silap tu...ampun maaf dipohon...kalau sape2 yang dengar khutbah kat masjid yang sama dengan ayah aku..bolehla tolong tambah isi yang ayah aku bagi..=)

wallahua'lam.....


Friday, June 3, 2011

Sikit2 cinta...!

assalamualaikum.....=)



tengok upin ipin best g..hehe


cinta..cinta...cinta....penat dengar pasal cinta....yela...cube renung....berapa banyak lagu yang mengagungkan cinta...cinta kepada manusia....huh....tu belum masuk drama...iklan...dan lain2...





kalau tengok drama...sanggup tengking mak bapak sebab nak tegakkan keadilan untuk 'boyafriend.'..even nak betulkan keadilan pown..menengking ..marah...bukan cara yang betul..ha,lepas tu..drama2 cinta ni...mestilah ada scene...peluk sana peluk sini...pegang sana..pegang sini...dan aku tengok...trend filem dan drama kat malaysia ni...pegang dan peluk pasangan dah jadi 'biasa' jew....aku nak tutup mata pown tak boleh...kalau dah semua drama ada scene cam tu....macam mana la masyarakat tak ikut...muda mudi yang fanatic kat pelakon2 tu pown ikutla jugak buat....tapi aku tak la...dan aku taw..korang pown tak...hehe..insyaAllah...






haram for couple...halal only after married



aku tak nafikan cinta itu fitrah..tapi zaman sekarang..kebanyakan orang..bila kata tentang cinta...mesti fikir pasal cinta kepada manusia...sebabkan cinta ini jugakla ramai yang terlanjur..lahirkan anak luar nikah....sebab ape..sebab terlalu mengagungkan cinta kepada manusia...sanggup buat apa saja demi orang yang tersayang....

aku tak kata cinta kepada manusia tu salah....kalau aku kata macam tu memang totally aku salah..=.='''...sebab cinta kepada manusia itu kena la ada dalam diri kita...contohnya cinta kepada ibu bapa...guru2...dan sahabat2...tapi nowadays..orang selalu pikir tentang cinta kepada boyafriend...hukhuk...





bila selalu pikir tentang boyafriends....orang kata..tidur tak lena...makan tak kenyang..mandi tak basah...yang betul jadi tak betul...yang tak betul jadi  betul...betul ke????aku pun tak tahu sebab aku tak da boyafriends...dan insyaAllah...tak da.... sampaila aku kawen nanti...nanti kalau korang dah kawin..jadi macam ni...itu barulah betul....



wahai sahabat2....sama2lah kita pelihara diri kita dari cinta yang melalaikan nie...kalau dah cinta sangat kat someone tu... kenalkan kat mak ayah...lepas tu tunang dan nikah...aku bukan apa,mula2..memang kita akan sembang2 je...lepas tu,nak jumpa pulak....bila dah jumpa..mula2 dia nak pegang tangan..korang memangla tak bagi...tapi kalau dah banyak kali dia mintak...korang suka rela ja bagi dia pegang..aku bukan cakap tanpa bukti...dah banyak cerita dan kisah yang aku baca..kebanyakannya macam ni...

bila dah pegang tangan...lepastu berlakulah benda2 yang tak diingini...dan maka lahirlah anak2 luar nikah...lahirlah bayi2 yang dibuang di jalanan...korang cuba tengk...kira sekali kalau boleh..berapa  ramai bayi yang dibuang..semuanya bermula dari benda macam ni kan..












inilah realitinya..walaupun aku tahu korang tak terlibat dengan benda macam nie..cuba korang pi kat dunia luar..bukak mata luas2..korang akan dapat tengok..benda ni dah 'parah'....kalau tak...macam mana boleh lahirnya ramai anak luar nikah..buang bayi...

kesimpulannya...carilah cinta ALLAH dulu...cari keredhaan Allah dulu...dan insyAllah..Allah akan bagi kita cinta yang sejati....dan jangan lupa doa...agar diri kita tak diuji dengan cinta yang melalaiakn ni...




Wednesday, June 1, 2011

Rasulullah SAW dengan sebiji limau

assalamualaikum...=)

Jom baca kisah ni...waktu aku dengar dulu cerita ni...subhanallah...mulianya akhlak Nabi...

Rasulullah SAW dengan sebiji limau.

"Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. 

Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. 


Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu.


 Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya." 

Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.


zoo taiping...

assalamualaikum...=)

zoo taiping..lama dah pegi..cuma baru letak kat blog...mm..keadaan masih tak berubah macam first time aku pergi dulu...ada banyak jugakla kandang2 kosong...dan masih dalam penambahbaikan...apa2 pown...memang best jalan2 dengan family kat zoo taiping nie...so...aku nak kongsikan beberapa gambar aku kat sini...

aku n adik bongsu..



Tempat orang utan main...hehe



seladang...
waktu ni orang utan ni tengah tunggu orang baling makanan...

swan...
lupa dah nama bintang ni...hehe..macam hamster
so..kalau korang nak pi jalan2...bolehla melawat binatang2 kat zoo taiping...diorang sentiasa nantikan kedatangan korang...hehe

Bila tengok binatang2 ni jugak kita dapat lihat betapa besarnya keajaiban Allah...setiap binatang tu berbeza2 dan ada keistimewaan masing2..subhanallah...

maassalamah wailalliqa'....=)

Blaja tentang blog kat sini..=)