Subscribe Us

header ads

Tak boleh buang air kecil??

Assalamualaikum...=)

opps...sorry...ni bukan tajuk yang tak senonoh ok..ni aku nak cerita keadaan mak aku yang baru lepas bersalin...mak aku tak boleh kencing....maksud tak boleh kencing ialah..air kencing tak keluar dari saluran kencing ..so,dia terkumpul dalam pundi kencing dan sakitla!!....takkan tu pown nak bagi taw kan??eh,aku bukan saja2 bagi taw..aku nak bagi taw untuk pengajaran..mak aku alami benda ni lepas bersalin...nanti kita sebagai perempuan pown akan bersalin kan..so,mungkin ni antara perkara yang kita alami..kalau lelaki pown kena la taw jugak sebab nanti korang pown akan menjadi suami .nanti kalau isteri korang sakit,nak buat tak taw je ke....dan aku rasa tak perlu malu nak memperkatakan tentang benda ni sebab ia juga ilmu..dalam menunutut ilmu..tiada istilah malu...

Sebenarnya kenapa tak boleh kencing ni?bukan setakat tak boleh je..kalau kencing,sakit teramat sangat..Actually,mak aku mengalami..'Urinary tract infection' atau dalam bahasa Melayu digelar 'Jangkitan saluran kencing'...

Apakah jangkitan saluran kencing?
Apabila kuman (bakteria) menyerang saluran kencing ia dikenali sebagai UTI

Apakah kuman biasa yang menyebabkan UTI?
Escherichia Coli biasanya terdapat di saluran penghadaman (usus) dan di bahagian kulit sekeliling kemaluan.

Adakah lelaki boleh mendapat jangkitan saluran kencing?

Ada juga lelaki yang dijangkiti jangkitan saluran 
kencing tetapi jarang jika dibandingkan dengan 
kaum wanita. Jika lelaki mendapat jangkitan salur 
kencing, mereka mungkin mempunyai struktur dan 
fungsi yang abnormal di sistem saluran kencing 
mereka.

Kenapa jangkitan saluran kencing lebih kerap 
berlaku di kalangan kaum perempuan?
Uretra pada perempuan adalah pendek. Lubang uretra terletak bersebelahan dengan dubur dan lubang 
kelamin.

Apakah tempat yang biasa dijangkiti?
Pundi kencing adalah tempat yang biasa dijangkiti. Jangkitan pada pundi kencing dikenali sebagai 
“cystitis”.


Sumber ,Utusan Malaysia..
 
Ok..tadi aku kata kencing tak keluar ikut pundi kencing kan..lepastu macam mana nak keluarkan..??actually,kena pakai alat khas yang disediakan pihak hospital...tapi dia keluar ikut pundi kencing jugakla...bile pakai alat tu...kencing kita akan dikeluarkan dan akan dimasukkan dalam beg khas untuk air kencing..or wecall it as 'urine bag'...

Berdasarkan apa yang aku search kat internat...bahaya jugak penyakit nie...ada risiko jugak...dan bukan orang lepas mengandung je  yang berisiko menghidap..semua yang bergelar manusia..ada risiko menghidap ni..so..kita kena la ambil taw...untuk keterangan lebih lanjut....cube korang baca link bawah ni...
 
http://kidney.niddk.nih.gov/kudiseases/pubs/utiadult/

http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Remaja/JANGKITANSALURANKENCING.php

Ya Allah...aku cuma mampu berdoa yang Allah akan sembuhkan penyakit ibu aku..tapi selain berdoa..kena usaha jugak kan..Jadi aku harap dengan bantuan doktor,penyakit mak aku akan sembuh...



Post a Comment

0 Comments