Subscribe Us

header ads

Sampaikan apa yang ayah aku dengar kat khutbah Jumaat...

Assalamualaikum...

Nak kongsi cerita dan ilmu sikit...Sambil sembg2 dgn ayah ..tetibe ayah  aku crita la kat aku.. antara perkara yg beliau dengar waktu khutbah jumaat...

1....Salahkan pemerintah kalau ada masalah sosial..

-aahh...ni semua salah pemerintahla...masalah sosial berleluasa..
-TAPI....
- lupa yg diri sendri sebagai pmerintah kat dri sendri..
-ayah sebagai pemerintah dalm keluarga..
-memerintah isteri dan anak2....
-pelihara mereka dari terjebak dengan masalah sosial... 


2.....Masalah nak menegakkan agama(luas konteks menegakkan agama ni)
-Bila nak tegakkan sesuatu yang berkaitan agama...mulala timbul isu...
-mana badan2 korporat islam...mana golongan2 bangsawan...
-kenapa diorang ni tak tolong...
-TAPI....
- lupa yang sebenarnya diri sendiri pown tak menderma...
-diri sendiri pown punye la kedekut nak bawak keluar duit....
-nie contoh dari segi membantu mereka yang susah...

3...Miskin..
-Ada sesetengah orang islam sendiri yang miskin...
-cakap macam ni...
'aku mana boleh buat apa dah..memang ditakdirkan miskin...
tak boleh nak buat ni..buat tu..sebab aku ni miskin'
-TAPI...
-lupa yang diri sendri tak pernah berusaha nak memajukan diri...
-lepas tu duk salahkan takdir..

dan adala benda2 lain yang khatib sampaikan ..tapi ayah aku lupa.....so...aku pown tak delah isi nak tulis dah....

aku nak tambah...

4.Salah orang yang dengar khutbah lah ni...
-nie la orang lelaki...pergi dengar khutbah jumaat..
-tapi simpan ilmu sorang2....
-kowt la nak gitau kat ibu ke..adik perempuan ke...
-diorang kan tak pi solat jumaat...
-tak tau ke... kalau sampaikan ilmu ni dapat pahala...
-TAPI.....
-lupa yang diri sendiri tak berusaha cari ilmu...
-kowt la nak tanya ayah ke...abang ke...
'ayah...tadi khutbah Jumaat cakap pasal ape?...
ce ce cita sikit...'.

Kesimpulannya(macam buat karangan pulak dah)...

-jangan duk asyik salahkan orang je...
-bak kata pepatah..tunjuk satu jari kat orang...empat lagi arah kat kita..
-so...cek diri sendiri dulu sebelum nak salahkan orang lain...

-sampaikan ilmu yang dapat kat khutbah jumaat...
-contohnya...macam ayah aku...(bukan nak puji..tapi sebagai contoh..)
-so..nanti bolehla..orang lain dapat ilmu...macam aku..
-lepas tu sampaikan kat orang lain...
-ha...at least ilmu tu berterusan disampaikan....
-tak la...hilang macam tu je lepas habis khutbah...

(aku bukan nak salahkan orang yg dengar khutbah...tapi jarang aku dengar orang yang dengar khutbah ...cerita apa yg dia dengar kat orang lain...dan aku taw...dri sendiri pown kena berusaha cari ilmu...tak salahkan nak tegur untuk kebaikan islam sendiri..)

ayah aku adela kte...=.='''...
pukk..rasa macam ada benda dalam khutbah tu terkena kat dri sendri..
-aku yg dengar nie...rasa ad benda yg terkena kat dri sndri jugk...cuma aku tak gtaw kat ayah aku je...

-Kalau ada salah silap tu...ampun maaf dipohon...kalau sape2 yang dengar khutbah kat masjid yang sama dengan ayah aku..bolehla tolong tambah isi yang ayah aku bagi..=)

wallahua'lam.....


Post a Comment

0 Comments