Subscribe Us

header ads

Orientasi di IPTB

assalamualaikum.....=)

Alhamdulillah..dah selesai minggu orientasi kat IPTB(Institut perguruan Tuanku Bainun)...'BEST TAHAP INFINITY'...tula ayat yang paling sesuai untuk aku gambarkan minggu orientasi nie..aku tak pernah alami minggu orientasi yang walaupun penat tapi amazing macam ni...Lagi fantastic bila adanya 3 orang senior (Mujahid,FAkry,Malik).. yang menyamar jadi student baru,sama2 masuk macam kitorang..yang tak boleh tahannya bila diorang ni satu kumpulan dengan aku...sekali option..'TESL'..

Diorang nie suka sangat buat masalah...ada sekali tu,lepas habis taklimat,ada seorang bro ni bawak masuk 'Malik'...dia marah2..'Kau tahu tak budak ni buat apa tadi,aku jumpa dia hisap rokok'...Kitorang yang tengok kejadian kena marah tu,tergamam la...dahla si Malik tu buat selamba je kena marah..boleh pulak jeling2 kat abg senior lain..ish2...memang kurang ajar gila la!!

Then,waktu sesi suai kenal dengan mentor...Fakry kata la..'hobi saya suka buat masalah,bila buat masalah,baru saya dapat belajar..Saya pown pernah kena rotan depan orang ramai'....=.=''' (Terkejut aku dengar..first time dengar orang kata hobi dia ni)..ish2..'Malik' pulak..dia kata dia tak mau jadi cikgu..sebenarnya dia nak jadi askar...ayah dia yang paksa..'Mujahid'..dia pulak kata dia nak jadi usahawan..dia tak nak jadi cikgu sebenarnya..Lecturer pown kata la macam2 kat diorang dan nasihat2...(lecturer cakap macam betul2 tu....padahal berlakon je...fuh..memang warga2 kat IPTB nie boleh jadi pelakon la)

Emm..tula antara babak2 lakonan abang2 senior sebagai Mujahid,Fakry,dan Malik...banyak lagi peristiwa yang berkaitan dengan diorang...dan selama diorang berlakon tu,kitorang semua tak sedar yang semua tu hanya lakonan semata2..ish2..kesian kat kitorang kan...hehe

Ada scene yang lagi mantop...macam ni...konon2 ada seorng lecterur masuk...dia kata dia ada urusan..Pengarah wakilkan dia suruh sampaikan sesuatu..tapi dia kata dia tak nak baca benda yang memalukan tu..dia suruh Ketua JPP baca...Lepas tu,Ketua JPP tu pown baca..dia panggil tiga org budak perempuan dan tiga orang budak lelaki..pelajar2 ni akan dibawa ke HEP...ada masalah...

Lepas tu,tetiba ada geng2 senior lelaki masuk dewan,pi gaduh dengan Malik...kata tak puas hati dengan dia,kurang ajar...aku nangis kowt tengok..bergetar tangan aku...macam kena rasuk..pastu,ada sorang kak bawak aku keluar...Lepas lama2 sikit,aku tenangkan diri dan ok...Taw tak,sebenarnya diorang nak buat suprise kat 3 orang budak perempuan tadi tu..sebab besday diorng bulan nia...hampeh tol...membazir air mata aku..hehe...dahla bergaduh dengan baling2 kerusi ,pecah kaca dan lain2..ish2....dah lepas buat suprise besday tu,barulah diorang ceritakan perkara sebenar..dari awal lagi diorang berlakon..saja nak bagi meriah orientasi...tidak tak dalah student kena denda...biasalah kami kan baik2 belaka..(perasan)...

Ha,lepas tu,sesi cakap2...ntah macam mana ntah,ada sorang bro ni suruh budak yang menangis tadi berucap kat depan..aku buat tak taw je la..sebab bukan aku sorang je nangis..tengok2..dia tunjuk kat aku!!..whoa!!...getaq kowt...tapi dengan wajah yang konon2 nya tenang..aku pown melangkahla kedepan..dan memberikan ucapan...aku pown pok pek pok pek la kat depan..cakap punyala lancar...padahal dalam hati hanya Allah yang tahu..macam nak meletup...hehe

Apa2 pown..inilah pengalaman yang berharga dalam hidup aku,minggu orientasi yang banyak memberikan pengajaran...banyak ilmu yang aku belajar antaranya kita kena mempunyai kekuatan fizikal dan mental..sebab bila kita dah jadi cikgu nanti kita akan berdepan dengan pelbagai kerenah murid2..


´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶……..
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶……
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶……….
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶…………..
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶…..
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶…..
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶….
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶….
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶…
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶….
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶…..
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶…..
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶…….                 Thumb up for the seniors for their really great idea..

Post a Comment

0 Comments