Subscribe Us

header ads

Aku dah jatuh cinta..=)

                                                                     assalamualaikum...=)

Alhamdulillah..dah hampir dua minggu kat IPTB...cepatnya masa berlalu...pejam celik pejam celik dah 2 minggu...tak da perkataan lain yang terucap..alhamdulillah..Allah memudahkan segalanya...

So..selama hampir dua minggu kat sini macam2 benda baru yang  aku belajar..antaranya ialah Qasidah..actually,bukan la baru sangat pown,sebelum2 nie tau la jugak..tapi kali ni hati aku memang betul2 terpaut la kat Qasidah...ceeewah,ayat macam orang jatuh cinta...hehe..tapi memang betul pown..Aku dah jatuh cinta kat Qasidah...


Opss..sebelum nak bercerita lebih lanjut nie..korang tahu tak apa makna Qasidah tu??Kalau tak tahu,baca yang kat bawah ni..hat nie..copy paste kat iluvislam.com...
Sebenarnya  maksud "qasidah" itu dalam makna yang lebih tepat ialah "puisi". Kalau dalam bahasa inggeris "poetry". Secara kebiasaannya qasidah adalah "puisi" berbentuk luahan hati yang rindu, atau kekaguman dan puji-pujian kepada Tuhan atau seseorang. Qasidah sangat terkenal di kalangan ahli-ahli sufi sebagai satu cara mereka meluahkan rasa rindu dan kagum mereka kepada Allah, RasulNya, Para Sahabat Nabi, Wali-wali Allah dan guru-guru mereka yang Mursyid. Antara qasidah-qasidah yang terkenal ialah"Qasidah Burdah yang bertemakan Ketuhanan dan memuji junjungan Rasulullah S.A.W.", dan "Qasidah Ghausiah yang juga bertemakan Ketuhanan dan memuji Sultan Auliya' Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani" 

Kenapa aku boleh jatuh cinta kat Qasidah kat IPTB nie ye??Mungkin ini adalah sebab2nya..
1..Rentak iringan Qasidah dia memang menarik..
2..Semangat ahli2 kumpulan Qasidah nie waktu alunkan Qasidah buatkan aku lagi bertambah semangat nak ikut sekali...
3..Lirik yang aku dengar mula2 waktu minggu orientasi sangatla senang....senang sebab dia  tunjuk lirik tu kat LCD...maknanya,senang aku nak berqasidah sekali...hehe...yela,dapat sama2 ikut...tak delah buat dont know je kan...
4..Suara ketua kumpulan Qasidah nie sedap la...merdu gitu..subhanallah..kurnian Allah,suara sedap macam tu....best la kiranya dengar..ala,macam kita dengar lagula...kalau penyanyi tu suara dia sedap...jadi minat nak dengar lagu tu bertambah kan....nie kalau aku la...


Apa-apa pown...aku sangat bersyukur sebab aku dapat mengenal dengan lebih mendalam tentang Qasidah kat IPTB...Lagipun,bagus kalau kita dengar Qasidah nie sebabnya ia memuji Nabi Muhammad...insyaAllah..ada keberkatannya...dan aku dah pown beli buku yang mengumpulkan lirik2 Qasidah yang disampaikan oleh kumpulan Qasidah IPTB nie...happy..=)

Sebelum aku terlupa..kumpulan Qasidah kat IPTB nie diberi nama Al-Ihya'..To Al-Ihya' members...selamat meneruskan perjuangan dalam memartabatkan Qasidah di muka bumi Allah...


Nie antara Qasidah yang paling aku minat...kalau tengok dalam video tak berapa feel..tapi kalau dengar live...subhanallah...sedap..tersentuh...kalau boleh nak suruh je kumpulan Qasidah tu tak payah berhenti..hehe..banyak songeh betul..=.='''..hehe..(cadangan : Buatla album..komfem i will be the first one that will buy it..heheh)

selamat mendengar...=)




Yang nie aku suka sangat2..sebab lirik dia mudah2...

Post a Comment

1 Comments

nice...suara2 memuji Allah memang menusuk kalbu