Subscribe Us

header ads

Bawak keta


Alhamdulillah atas nikmat Iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Apa khabaq? Sihat ka?
Kalau tak sihat..syafakillah..semoga cepat sembuh..dan
jangan sedih2..sakit tu kan penghapus dosa..=)

Tajuk post kali ni ialah 'Bawak kereta'

Ok..kenapa aku pilih tajuk ni..
sebab..aku dah reti bawak keta..alhamdulillah..(perlu ka heboh2)
dak2..bukan nak heboh2..aku nak kongsi pengalaman dan nak bagi dorongan kepada mereka yang masih takut nak bawak keta..especially wanita dan kereta tu adalah manual..

Kisahnya bermula begini..dulu lepas Spm aku amik lesen keta..smpai la ke zaman maktab..aku duk simpan buat hiasan ja lesen tuh..then..bila mak ayah aku baru pegi haji ni la aku start bawak balik..
dan alhamdulillah berkat dorongan sahabat2 aku..aku berjaya gak bawak rata dari peneng ke ke alor star-hat paling jauh setakat nie..

Perasaan mula2..-cuak =.=''
yela..lama tak bawak keta..takut la kan nak pegang stering tuh..
pastu ada la jugak bebrapa insident mati enjin tengah jalan(sbab tggu keretapi) yang agak memalukan bagi aku..haha
tapi biasa la tu kan..adat mula belajaq..and thank to my friends yg bagi semnagt waktu tuh..
mula tuh rasa nak putus asa dah..
Tapi..

aku duk teringat apa yang ayah aku kata...
'Ayah harap nanti bila ayah balik Mekah nie akak dah reti bawak keta'
'Kita tak boleh nak berharap kat orang lain ja'

Nie la yang buatkan aku paling bersemnagt nak bawak keta..
aku rasa sedih dan sebersalah kalau aku tak reti bawak..
bila incident mati enjen tuh..aku sedih..bukan sebab orang gelakkan..
tapi sebab aku rasa macam dah hancurkan harapan ayah aku..
sedih..

Tapi alhamdulillah..Allah mudahkan urusan..
sekarang dah boleh bawak..kat bukit pown dah ada peningkatan..

Kawan2 terutamanya wanita...
Jangan takut nak bwak keta (macam aku mula2)  sebab sebenarnya senang ja bwak keta ni..kalau berlatih lama2 ok..yang penting kena try dulu..
Kalau keta tu manual..tak payah takut sebab manual bukan susah pown..senang ja..best..
Aku dulu mentality duk kata manual susah.. tu yang lama simpan lesen..
padahai..senang ja..bayangkan ea..aku dah 2 tahun tak bwak keta..pastu baru 2 miggu dah boleh bwak sampai Peneng..maknanya tak susah..ubah mentality tu..jangan ikut apa yang aku fikir dulu..
Then..klau dah ada lesen..praktis2 ..try bawak dekat2..kalau enjin mati ka..apa ka..cuba lagi..
kalau ada orang duk gelak tu..biaq p ja la..besa la tuh..manusia kalau tak gelak,nangis..hehe

Apa2 pown..ingat kita belajar niat kerana Allah..
kalau reti bawak keta..
boleh tolong ayh ibu..
hantar adik2 p menuntut ilmu..
tlong kawan2..
So..

selamat belajar memandu..

Post a Comment

3 Comments

hnahdy said…
kita sama ja. sekarang dah boleh bawa kereta. mula belajar pun masa kat latihan tu..

tahniah untuk kita :)
yey..tahniah!!
alhamdulillah..=)
taniah dik non....bawa keta nnt hati2...jangan merempit bagai...hihihi