Subscribe Us

header ads

Kawin lari.


Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Alhamdulillah atas nikmat kesihatan yang Allah berikan.

Kawin lari.
Kalau kawin lari nie rasanya tak payah nak explain dah kan..paham dah rasanya.Tapi kowt2 la kan tak paham..meh nak bagi taw maksud.Kawin lari bermaksud kawin dalam keadaan berlari. Means kawin waktu kita sedang berlari.Paham tak?

Gambar hiasan.
Hoho...tak eh,Kawin lari .kawin lari la.kawin kat tempat lain .lari dari keluarga or kenalan2 yang terdekat sebab nak kawin.Satu perkahwinan yang dirahsiakan kebiasaannya dan diakad nikahkan di negara luar seperti Thailand dan Indonesia.(Ini tafsiran aku sendiri.hat betul2 punya kena tanya kamus dewan..=D)

Actually(ayat biasa nak mula ayat),post kali ni berdasarkan rancangan Soal Asyraf kat Astro Oasis. Ini refleksi aku(err...sebab kan setiap assignmnt ade refleksi,so aku keja nak buat refleksi je..ni suma salah assgnmnt.=.='')

Ok..pada pandangan aku..aku amatla menentang kawin lari nie.Sebab apa? Sebab tak dapat keredhaan ibu bapa seterusnya tak dapat keredhaan Allah.

Redha Allah fi redha alwalidain.
Redha Allah terletak pada keredhaan ibu bapa.

Selalunyalah orang yang kawin lari ni sebabnya dia tak dapat persetujuan dari ibu dan ayah dia untuk mengahwini pasangan dia. Or mungkin jugak dia takut nak bagi taw kat parents, dia nak kawin, dia pown kawin lari.Kadang2 ada yang kawin lari sebab ikut kata2 kekasih dia.Ah,satu perbuatan yang tak dapat diterima akal.

Bayangkan ea,seorang wanita sanggup meninggalkan mak ayah dia yang menjaga,mendidik, beri kasih sayang dari kecik sampaila besar,Then,sebabkan cinta kat kekasih hati yang baru kenal2 nie,sanggup tinggalkan mak ayah!What? I can't accept this.x x x 

Ya,nie la yang orang panggil, cinta itu buta. Bila cinta semuanya yang salah pown jadi betul.Yang haram pown jadi halal sebab cinta tu buta. Ya, cinta yang buta mata hati.Cinta yang buta sampaikan tak nampak salah yang dilakukan.Cinta yang dibutakan mata hati oleh syaitan.

'Ahh,hang pandaila cakap.Kena kat hg baru hg taw'.=.='' Tak.tak.saya hanya menyampaikan refleksi saya.saya tak benci  orang yang buat tu.cuma saya benci kat perbuatan salah yang dia lakuakan.


Iklan sebentar bersama UAI.xoxo.Klik untuk besarkan .



Ok.sambung balik.Jadi apa yang perlu kita buat kalau tak nak kawin lari. 
First, if u dah berkenan kat someone dan someone tu jugak sudi menerima u,means dia pown suka kat u. P jumpa mak bapak dia.

'mak cik dan pak cik, sebenarnya saya ni dah lama berkenan kat anak mak cik dan pak cik.Jadi, saya datang hari ni nak merisik. Kalau dia tak de sape2 , sya nak mai petik' 

' La..tu ka...hg nak mai merisik ka. Oh, tak da spa lagi nak mai petik anak mak cik. Dia habak dah,suh terima hg, hg sorang ja hat dia cinta'..

Huu..line clear nie. 
Eh, tapi waktu mai merisik ,keluarga yang mai ka, bakal suami kita yang mai??..Haha,maafla tak de pengalaman.

So..kalau dah berkenan, bawak jumpa mak ayah.Kalau mak ayah kita kata ok.Ok la tu,teruskan dengan masuk minang pastu kawin terus.Tok sah duk kawin lari..
Mak ayah nie,depa taw la nak analisis bakal suami kita tu lagu mana.Depa makan garam banyak dah. Nak berlakon pown payah la kecuali dia Aaron Aziz.Kalau menipu pown tak sedaq sebab terel sangat berlakon.

'Alhamdulillah,kalau ni la bakal menatu aku,insyaAllah,aku pown rasa senang hati nak lepaskan anak aku'..(kata mak cik Faridah dan Pak cik Latif dalam hati)(sedihla pulak nak tinggal mak ayah)
=.=''





TAPI..
klau mak ayah kata ..
TAK BOLEH!!!

Ha,luquh jantung .kita sama2 berkenan tengok2 mak ayah kata TAK BOLEH! sedih2..ha,nie nak kwin lari nie...!!
Wait!! Inilah masanya kita nak mulakan teknik musyawarah.
Habak kat mak ayah kita dia nie lagu mana.habak cara bek2.
Bincang bek2,kowt depa kata OK plak..

Kalau tak ok jugak.
Terima jelah.Redha.mungkin mak ayah kita nampak smthing yang tak kena kat dia.
Kita orang muda mana nak taw,kita waktu tu tgah buta. cinta kan buta.
So..selamat tinggal..kekasih hatiku..
Xpa..percayalah.Ada yang terbek untuk kita masa kedpan nie..
Kadg2 mak ayah nie sebnqnya nak uji ja..haha(pandai2 je aku kan)

Tapi aku tak mau lagu nie. InsyaAllah, ibu dan ayah aku berkenan kat orang yang aku berkenan,bakal suami aku la..insyaAllah.takut jugak kan kalau diuji lagu nie.


While blog walking, i found this. It really a good advice for me and those girls out there.




Ok..dah la tu..kiranya..kalau tak mau kawin lari .Sebelum apa2,kita bagi pekenai dulu kat mak ayah.
dan lelaki yang baik,kalau betul2 la dia tu cinta kita.Dia mesti jumpa mak ayah kita dulu.
Kalau dia tak mau jumpa tuh..something wrong somewhere..
Ha la, bukan nanti nak kawin kena jumpa jugak kan..nak akad lagu mana.Nak lari taqa mana sampai tak mau jumpa mak ayah..Ish2..ingat na orang laki,dah berkenan tuh,p jumpa mak ayah pompuan tu dulu na.


Ok.kesimpulannya..(panjang cek berucap hari ni..hoho)

Kalau dah suka kat cek. Habak kat cek,mak ayh cek..
(pada msa yg sesuai,untuk tjuan perkhwinan only-no couple-not now)..kalau cek kata cek suka,maila masuk merisik.kalau tak suka-sorry na,Pastu kita bertunang then kawin.Kita kenal lebih2 lepas nikah na.Cinta after married.
Cek tak mau la kawin2 lari.Kesian mak ayah cek jaga dari kecik,cek nak redha mak ayah cek.
SAY NO TO KAWIN LARI.
Cek tak larat lari.penat.hoho.(lakonan semata2)







Sampai di sini sajalah aku berucap untuk post ni. I just want to share my opinion and it is up to you whether u like it or not because i don't care.Yea, i don't care.This is my blog, so.. i have the right to post anything that i want .If you don't like it, do not read it.Huu..dasyat dak ayat tu..just joking. =D..Aku akan sentiasa menapis apa yang aku tulis..Segala kata2 nasihat amatlah dialu2kan.Dan ini semua hanyalah pandangan aku yang aku nak share.
 This is my way to express the things that come out from  my mind..=)


K.salam..May Allah bless us.Always.InsyaAllah.

Post a Comment

2 Comments

Anonymous said…
hamboih. . dh pandai no ckp sal kawin2 ni. . siap bg ayat hint ag tuh. . ish2. .