Subscribe Us

header ads

Refleksi Kem.


Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w ,penghulu sekalian Nabi.

SMA Tarbiah Diniah



Actually post kali ni berkaitan dengan Kem Bina Insan yang aku pi kat SMA Tarbiah Diniah,Kulim.Banyak aktiviti yang kami lakukan dengan adik-adik dan antara aktivitinya ialah muhasabah.


Riadah.


Yes. Muhasabah diri. Kebanyakan kem yang islamic akan adakan muhasabah kan?
Waktu muhasabah adik2..
Aku teringat waktu dulu.
Waktu dimana aku dimuhasabah oleh kakak2.
Waktu tu aku form 2, 3..kak2 buat aktiviti yang sama.
Perkara yang dimuhasabah  pown lebih kurang sama.
Dan sekarang aku pulak yang memuhasabah adik2.


Malam muhasabah.


Menitis air mata.
Ya.menitis air mata.
Kerana takdir Allah itu indah.
Aku tak sangka yang aku akan ambil alih tempat kak2.
Jalan nie.
Jalan untuk aku mentarbiyah orang tapi dalam masa yang sama aku mentarbiyah diri aku.


Dulu, sorang ustaz pernah cakap kat aku.
'Kita bukan ja nak jadi soleh,kita nak jadi musleh!'
Dulu bila aku di sponser untuk terlibat dalam benda2 macam nie..
aku tolak.banyak alasan aku bagi.
sebab waktu tu aku baru form 5.
ilmu agama pown baru nak belajar dengan mendalam.


As time goes, Allahuakbar,Allah temukan aku dengan jalan ni.
Jalan yang pernah aku tolak dulu.
Ya,mungkin dulu aku tak bersedia.
Tapi sekarang.aku takkan tolak lagi.
Aku kena libatkan diri aku dengan benda nie.
at least aku dapat mentarbiyah diri aku.
nak harapkan kat maktab je. dah tentu tak cukup.

Dan aku berpegang  dengan kata2 ustaz tu.
'Kita bukan ja nak jadi soleh,tapi nak jadi musleh!'
Ma makna musleh?
Musleh bermaksud..mengajak orang kepada kebaikan.
Ya, insyaAllah.
Sama2 kita jadi soleh dan musleh..!

p/s :  Jom jadi fesi untuk kem2 anjuran kerajaan negeri.Ade kem bina insan n len2.Isi je borang.

Then, kat kem nie ramai gak senior smkak yang aku jumpa:
Mostly muslimin la mcm ustaz Azhar, ketua fasi kami,skrg kat Ipda.
Yang len macam pernah tngok,tapi tak brape ingat.
Waktu kursus fesi plak,jumpa Izzati. Die jadi fesi jugak.Tapi tempat kem berbeza.

Ukhuwah yang terjalin antara fasilitator muslimat mmg erat.
Seriously, seronok dengan diorang.
Nak buat keje same2 pown  best.
Ada yang dari insaniah,unisza,n ipg lain.


Nak bagi gmbar semua org ada.so amik depan cermin.
Nabila.ummi.ida.wani.hajar.k.nad/k.yani.aku.




Dan aku rindu adik2..
adik2 kumpulan iman.kumpulan 4.

Waktu presentation adik2.

Semoga ukhuwah yang terbina berkekalan dunia akhirat..
ameen.

Post a Comment

0 Comments