✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

.............AhLAn WaSaHLaN............


..:::::::BERSABARLAH DUHAI HATI DALAM BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU:::::::..

Monday, December 24, 2012

Syukur.

Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Alhamdulillah..Allah bagi peluang untuk aku berada dalam majlis untuk memperingati Baginda..Allah..=')

Mungkin ada dalam kalangan kita yang tak berkesempatan nak datang,jadi aku ingin kongsikan sikit gambar sewaktu Malam Kemuncak Lantunan Mahabbah Rasulillah.

Ramai ulama'2 yang datang malam tu..Ya Allah,setiap kata-kata yang dilontarkan oleh mereka membuatkan aku tersentuh..Orang kata..bila ulama' cakap kita akan rasa lain dan tersentuh walaupun mereka memberikan ceramah atau nasihat yang biasa kita dengar.Sesungguhnya memang betul kata-kata tu sebab aku banyak menangis waktu dengar ceramah mereka.Sangat tersentuh.
'Ucapan yang lahir dari hati akan sampai ke hati' =')

Banyak ilmu yang aku peroleh sepanjang dua hari dan kalau boleh aku nak cerita semua yang aku dapat tapi memang takkan mampu aku lakukan. Terlalu banyak tapi insyaAllah aku akan kongsi setakat mana yang aku mamapu.

Antaranya..
Kita kena bersyukur yang kita nie dilahirkan sebagai umat Islam.Alhamdulillah.
'Bersyukurlah jika kamu dilahirkan sebagai orang miskin tetapi kamu dilahirkan sebagai orang Islam'
Dalam jutaan manusia dalam dunia ni, kita Allah pilih sebagai umat Islam.Bayangkan kalau kita dilahirkan sebagai kafir..Nauzubillah.

Kita kena bersyukur yang kita nie dilahirkan sebagai umat Nabi Muhammad.
Nabi Muhammad seorang Rasul yang sangat sayang pada umatnya.Rasulullah sentiasa risaukan umatnya.Waktu Isra dan Mikraj,Rasulullah naik berjumpa dengan Allah sebanyak 9 kali untuk kurangkan bilangan solat sebab takut umat Baginda tak mampu.Sheikh tu kata Rasulullah pown ada sifat malu,bayangkan Rasulullah seorang yang sangat patuh kepada Allah tetapi sebab sayangkan umat Baginda,Rasulullah sanggup naik banyak kali minta dikurangkan dari 50 hinggalah 5.Dan Rasulullah memohon pahala yang dikerjakan walaupun 5 rakaat tapi sama macam 50 rakaat.=') 
Kalau kita la..pi kedai kasut tak puas hati..kita p balik kat kedai tu mintak tukar,sekali boleh la...sanggup ka kita p sampai 9 kali kat kedai tu??
Terima kasih Ya Rasulullah.Sesungguhnya kami amat rindu padamu..=')

Banyak lagi nasihat yang aku peroleh..insyaAllah lain kali aku try update lain..



Sheihk Zainul Asri.

Ya Allah..terubat rindu nak jumpa Pak Long...Sungguh,aku sangat rindu kat Pak Long.Aku nak sangat jumpa Pak Long.Nak dengar nasihat lagi.Dulu sebelum KBS Pak Long ada bagi tazkirah kat fesi n urusetia.
InsyaAllah lepas ni nak jumpa Pak Long lagi.
Sungguh, Pak Long Zainal Asri merupakan ulama' yang sangat aku kagumi,aku sanjungi kerana akhlak dan peribadi beliau selain ulama'2 lain..

Sekian dulu,banyakkan berselawat.wassalam. =)

Wednesday, December 19, 2012



Bismillah.
Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w

Dulu waktu kat Kem Bina Insan(KBS), bila waktu free je kami akan Qasidah jalaliyyah ramai2.adik2,fesi2,urusetia...ada jugak Qasidah lain tapi yang nie paling banyak..

So..selama 21 hari duk ulang yang sama..aku dah betul2 jatuh cinta kat Qasidah ni..qasidah yang sangat dalam makna dia..semua tu adalah doa...dan kalau kita buat betul2 dari hati,kita akan menangis..

Bila balik rumah nie..dalam sehari berpuluh kali jugakla aku mainkan qasidah yang sama..Rindu sangat time KBS..rindu Qasidah ramai2..Allah..

Jadi jom dengar Qasidah jalaliyah..ada lirik sekali..=)




نَبِيُّنَا رَسُوْلُ الله
Nabi kami Rasulullah

وَشَافِعُنَا حَبِيْبُ الله
Yang mensyafaati kami Habibullah

وَمَوْلَانَا خَلِيْلُ الله
Yang Mencintai Kami Khalilullah

عَلَيْهِ صَلَاتُنَا يَا الله
Atas baginda solawat kami ya Allah

رَسُولُ الله كَلِيْمُ الله
Rasulullah julukannya Kalimullah

وَأَعْلَى أَنْبِيَاءِ الله
Yang tertinggi dari sekalian Nabiyullah

رَسُوْلُ الله صَفِيُّ الله
Rasulullah pilihan Allah

إمَامُ المُتَّقِيْنَ الله
Imam bagi yang bertaqwa kepada Allah

أتَانَا رَحْمَةُ المُهْدَاة
Datangnya bagi kami sebagai Rahmah

فَآمَنَّا بِهِ يَا الله
Kami beriman dengan baginda ya Allah

فَوَفِقْنَا وَأكْرِمْنَا
Taufiqkan dan muliakan kami ya Allah

بِحُسْنَى وَالرِّضَا يَا الله
Dengan Husnul Khatimah dan redhaMu ya Allah

إلَهِي عَافِنَا جَمْعًا
Afiatkanlah sekalian kami

مِنَ الأمْرَاضِ يَا الله
Dari segala penyakit ya Allah

وَطَهِّرْنَا مِنَ الأوْزَار
Sucikan kami dari dosa

بِفَضْلٍ مِنْكَ يَا الله
Dengan kurnia dariMu ya Allah

إلَهِي اغْفِرْ مَعَ الأبَوَيْن
Ampunilah bersama ibu bapa kami

إلَهِي ارْحَمْهُمَا يَا الله
Rahmatilah mereka ya Allah

إلَهِي اسْتُرْ جَمِيْعَ الْحَال
Tutupilah segala kejelekan kami

وَلَا تَكْشِفْ بِنَا يَا الله
Jangan disingkapkan ya Allah

إلَهِي وَاهْدِنَا دَوْمًا
Pimpinlah kami senantiasa

لِما تَرْضى بِهِ يَا الله
dengan yang engkau redha ya Allah

وَكُنْ عَوْنًا لَنَا يَا رَبّ
bantulah kami ya Allah

بِدَارَيْنِ مَعًا يَا الله
Dunia dan akhirat ya Allah

وَأَنْزِلْنَا بِفِرْدَوْسٍ
Tempatkan kami di Syurga

بِقُرْبِ مُحَمَّدٍ يَا الله
disisi nabiMu ya Allah

لِنَنْظُرْ وَجْهَكَ البَاقِي
moga terpandang wajahMu yang kekal

بِحُبِّ المُصْطَفَى يَا الله
Dengan cinta nabiMu ya Allah

عَلَى أَحْمَدْ صَلَاةُ الله
Atas Ahmad selawatMu

عَلَى الهَادِى سَلَامُ الله
Atas al-Hadi salamMu ya Allah

وَآلٍ مَعْ صَحَابَتِهِ
Keluarga serta sahabatNya

دَوَامًا سَرْمَدًا يَا الله
buat selamanya ya Allah

Monday, December 17, 2012

Ku damba redhaMu




        Ku damba redhaMu..=)


Bagaikan hausnya.. bumi gersang 
Yang kering lantaran tidak disirami hujan 
Begitu sepinya dan rindu hatiku 
Bila cintamu tidak bersemi 

Berjalan aku.. bagai kesesatan 
Di tanah tuhan.. diriku ditinggalkan 
Tiada teman untukku mengadukan 
Resah hidupku... ditimpa sesalan 

Aku dambakan.. dambakan cinta 
Cinta sejati yang kekal selamanya 
Biarpun pahit.. perjalanan meraihnya 
Demi redhamu.. kuharungi jua 

Kerana cinta lahir dari sanubari 
Biarpun perit menuju cintamu 
Namun sedikit pun tidak menggoyah tekadku 
Biar diracun dunia 
Tidakku gentar tempuhnya... 

Rap: 
Ya Allah tidakku sedari 
Selama ini cintamu tak pernah menyepi 
Rahmat kasih sayangmu yang tiada bertepi 
Setiap hambamu tetap kau sayangi 
Biarpun banyak dosa yang menghimpit diri ini 
Janji pada hambamu tak pernah kau mungkiri 
Maafkanlah... redhailah.... 

Aku bersaksi bahawa kau sesungguhnya 
Tuhan yang agung pencipta segalanya 
Tempatku bermohon dan berlindung 
Dari kehinaan dan kemusnahan

Pak cik teksi 1


Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Ok..for this time, i would like to share my experiences during the weekend.

Pengalaman nie waktu aku dan beberapa sahabat kena naik teksi kat kem...Biasala kan kalau waktu cuti,banyakla kem yang aku akan p setiap tahun macam KBI n KBS.

Sebelum naik teksi tu sempat la jugak nak berkenalan dengan sorang pak cik Dia bawak teksi..asalnya nak naik bas..lepas tu bas habeh,terpaksa naik teksi..then, ape lagi..naik teksi pak cik tu la..nak sambung sembang dengan dia.

Allah..aku rasa nak menangis je dalam teksi tuh.Aku tak sangka yang Allah akan temukan aku dengan seorang pak cik India(pak cik teksi tuh), yang boleh cakap pasal Islam.

Dia kata dia bukan beragama Islam.pak cik tu siap tunjuk IC dia lagi.memng komfem bangsa India.Tapi dia hanya percaya kepada Tuhan Allah.Dia kata dia tak pernah sembah berhala kat kuil, dia tak percaya semua tuh,dia hanya percaya kat Tuhan Allah tapi tak masuk Islam.

Dulu pak cik tu pernah kena tahan kat masjid, kat Kelantan, sebab dia cakap Islam dah macam orang Islam.Orang masjid tahan dia sebab nak dakwah dia masuk Islam tapi dia tak masuk jugak.

Antara nasihat pak cik tuh..
'Belajar tuh bagus,.tapi belajar dengan solat, mana penting lagi? Solat tuh penting lagi.kalau tak paham buat apa? solat..mintak doa sebab Allah yang bagi faham..Allah yang bagi ilmu..'
(waktu nie memang terasa betul sebab kadang2 bila dekat nak exam..baca buku sangat , Quran pown kadang2 baca makin kurang...muhasabah)

To be continue..

Wednesday, December 12, 2012

Cuti


Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Alhamdulillah baru balik dari Kem Bina Sahsiah(KBS) sebagai fesi.Alhamdulillah pengalaman jadi fesilitator selama 21 hari memang amat2 bermakna. Ukhuwah yang terbina antara fesilitator,urusetia dan adik2 memang sangat indah. Xmampu nak diungkapkan dengan kata2.Allah..

Alhamdulillah jugak atas result exam yang baru keluar.Tahniah kepada kawan2  jugak.Sama2 kita teruskan perjuangan tahun depan..=)




Buat sahabat yang mengenali dri ini:

Walaupun kita xcontact,xcall,xsms...tapi percayalah..
sy sentiasa mengingati anda semua..=)


p/s : Humairak...i miss u..hehe

Blaja tentang blog kat sini..=)