Subscribe Us

header ads

Lawan nafsu


Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w penghulu sekalian Nabi.Nabi yang telah banyak berjuang untuk Islam.

USRAH..
Usrah tak perlukan kita..tapi kita yang perlukan Usrah..

Kali ni aku nak muhasabah tentang Usrah..
Dalam sehari ..Allah bagi 24 jam..
Kita pergi kelas start pukul 8 pagi..habeh paling lewat pukul 4.30..kalau korang blajar kat universiti..
masa tak tentu..tak tetap macam maktab..mungkin sehari korang belajar 4 jam je..
Tapi aku nak fokuskan kat maktab sebab aku nk ingatkan diri aku..

Ok..p kelas 8 jam..balik tidur petang..lebih kurang 1 @ 2 jam..campur tidur malam 4 @ 5 jam..
makan tambah sembang2..2 jam..assignment..lebih kurang 2 @ 3 jam..
facebook...2 @ 3 jam or lebih..
So..solat setiap waktu paling lama 10 minit..kalau tambah baca Quran..5 waktu sehari maknanya lebih kurang 1 jam..
Dalam 24 jam nie..
Apa yang kita buat untuk tambah ilmu lbih2 lagi ilmu agama ?

Sebagai student TESL..
Aku akui..aku belajar Bahasa Inggeris..ilmu aku tak sehabat orang yang mengaji Pendidikan Islam..
Aku belajar Bahasa Inggeris..2 jam je dalam seminggu belajar Pendididan Islam..
Aku sedari semua tu..
sebab tu lah..aku paksa dir aku pergi usrah..

'Sesungguhnya jihad yang paling besar adalah jihad melwan hawa nafsu'
Memang betul pown...ingat  senang nak lwan nafsu malas p usrah ,tambah setan kiri kanan..
Susah..tapi kena lawan..

Aku terkesan dengan kata2 naqib aku..
'ISLAM TAK PERLUKAN KITA, KITA YANG PERLUKAN ISLAM'

Usrah tak perlukan kita,tapi kita yang perlukan Usrah..

Jadi aku ingin menyeru diri aku dan kawan2 yang menuntut di universiti or di mana2 pown..
Kalau ada usrah ..kita kena paksa diri kita pergi..
Apalah sangat usrah yang 2@3 jam tu dibandingkan dengan berpuluh jam kita duk huha huha..
Apalah sangat usrah yang kadang2 1 jam je...kalau nak dibandingkan dengan ilmu yang kita dapat..
Apalah sangat usrah yang kita anggap lama tu..kalau dibndgkan dengan nasihat yang kak @ abg naqib  bagi..

'Demi masa..Sesungguhnya manusia itu berada dlam kerugian..kecuali orang yang beringat dan berpesan-pesan dalam kebaikan' Surah Al-Asr.


Dan korbankanlah masa 1 jam je pown paling kurang untuk pergi dengar ceramah kat surau..
Kita dah banyak sangat terhibur dan terleka dengan dunia...
sekurg2nya dgn ceramah kita dpt tgkatkan ilmu kita..kan3..

'Ubat itu pahit untuk menyembuhkan'
-petikan kata2 orang-


Post a Comment

2 Comments

Anonymous said…
btul2...kita yg perlukan usrah, wlau apa jua wasilah yg ada, cubalah ikut yg mana2 dripada kseorangan tnpa bimbingan naqib/naqibah/murabbi..
Anonymous said…
a reminder... thanks.. indeed, tarbiah itu perlu dicari sbb dia x kan dtg sndri :)