Subscribe Us

header ads

Delay masuk syurga?


Alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.Nabi yang telah banyak berkorban dan berjuang untuk Islam dan ummat Baginda,kita.
Sebelum nak mula nak cerita sikit tentang Rasulullah dan sahabat menahan lapar.Sorang sahabat lapa,tak da makanan waktu tu,dia pown ikat seketul batu kat perut.sebab nak tahan lapar.lepas solat,para sahabt pakat tunjuk perut masing2...last sekali Rasulullah..dan Rasulullah ikat 2 batu kat perut..maknanya dah 2 hari Rasulullah tahn lapar..=') Semua nie untuk Islam, untuk ummat Baginda,kita.Bersyukurlah.

Ok..tajuk post kali ni..Kena tahan masuk syurga?

Actually,ni berkaitan dengan ceramah yang aku  dengar baru2 nie..aku lupa bila..alkisahnya begini..

Pernah marah kat orang?
Pernah buat salah kat orang?
Pernah mintak maaf kat orang?
Pernah tak nak maafkan orang?
Pernah?

Jawapannya..mestila pernah.tipu kalau tak pernah..kita nie kan manusia..ada sifat marah..sifat pemaaf..sifat geram..dan sifat lain2..


Pernah tak orang buat salah kat kita..pastu dia tak mintak maaf pown..or dia mintak maaf..tapi kita tak nak maafkan..??

Ustaz tu kata..kalau kita cakap macam nie:
'Aku maafkan dia,tapi aku doa Allah balas balik apa yang dia buat'

Opss.opss...nie maksudnya tak maafkan lagi.Kalau kita maafkan maknanya kita maafkan betul,dan tak harap Allah balas..tu baru dikira maaf..

Apa kaitan dengan tajuk post nie..

Ustaz tu cita..nanti kat akhirat..orang lain dah masuk syurga..kita tak dapat masuk lagi..
Pasaipa?
Pasaipa?

Pasai kes kita tak selesai lagi..kita tak maafkan kawan kita tuh..kita nak tunggu Allah adili..
Orang ajak p masuk syurga..
Kita kata..'xpa2..hang p dulu,kes aku tak selesai lagi nie'..

Tunggu..punya tunggu..
sampai la masa nak adili tuh..

Allah tanya..'hg nak tak maafkan dia'
'Tak mau,aku tak mau maafkan dia'

Allah tunjukkan kat kita..nikmat dan indahnya syurga..
'Hg nak masuk syurga tak?'
Kalau nak,ada syarat dia.Syarat dia,hang maafkan dia.

Sebabkan kita tak sabar nak rasai nikmat syurga tu..
kita pown akan kata..
'Aku maafkan dia'

Well..last sekali kita akn kata maafkan dia..
So..bek kita maafkan je orang yang sengaja buat salah or tak sengaja buat salah kat kita..
sebab nanti sebab kan tak nak maaf tu..
kita punya time nak masuk syurga kena delay..
sebab kes tak selesai lagi..


Kesimpulannya..maafkan orang .Manusia nie tak terlepas dari melakukan kesalahan .Tetapi orang yang paling baik ialah orang yang melakukan kesalahan tapi dia menginsafi dan tak mengulanginya lagi..

P/S: Cerita kat atas tu..aku cerita ikut apa yang aku ingat..tapi aku lupa yang detail punya..so..nanti aku try baca len note2 aku na..selamat berbuka=)



Post a Comment

0 Comments