Subscribe Us

header ads

fashionablenyewww...


'Fashionablenyewwwww' (Bahasa Rempit-ewww) Bak kata Anuar Hadi..kalau korang kenal la dia..dan tipu la kalau tak kenal kan...terlebih popular dah dia..

Ok..actually,bukan nak cerita pasal Anuar Hadi atau geng die Mat Lutfi...aku nak cerita tentang..
'Fashonablenyewww'...yelakan ,dah tajuk pown tu...

Meh aku nak cerita..pada hari ini,tercalitlah sudah satu sejarah dalam hidup aku di mana aku telah pergi ke
Perpustakaan Alor Star..bersama dengan adik aku..tapi apa kaitan dengan post kali ni??

Waktu  dalam library tu aku duk tingkat atas...kebanyakan yang duk situ geng2 budak Spm...kawan2 adik aku dan bukan kawan2 adik aku...kalau tengok  muka tu taw la kata budak SPM..

U know what...Aku rasa macam tersesat di dunia yang lain...nak habak mai..fashionablenyewww budak2 zaman sekarang...means..yang perempuan la...baju,seluar, tudung ,fuhh...macam artis...aku? xla fashinable sangat kan...biasa2 jew...low profile..haha..

Adakah salah kalau fashionable nie?? Asal yang heboh sangat aku nie?? Actualy, tak salah pown..
Islam tak melarang kita berpakain ikut peredaran zaman..pakaila ape2 pown..baju kurung,seluar,jubah, baju kurung moden dan sebagainya...

TAPI..
dengan syarat la sayang2 ku sekalian...
syarat apa?
TUTUP AURAT
terutamanya yang perempuanla..
sebab yang banyak buka aurat adalah perempuan..
lelaki ..aurat mana la sangat..dari pusat hingga lutut je..
kalau tak tutup lagi tak taw la nak kata...

Apa yang buat aku sedih ialah...kebanyakan yang fashionable ..
yang aku nampak tadi..tak menepati syarat2 yang Islam tetapkan..
terdapat beberapa kesalahan yang mngkin diorang tak tahu..
atau tahu..tapi buat2 tak tahu..
Apa kesalahan2nya...sila lihat dalam rajah di bawah..
lebih mudah untuk difahami kan...lagipun kesian la kat aku menaip...=.=






So... yang mana pulak yang betul??
Sila lihat gambar di bawah..



Jadi..sebagai nasihat buat diri aku sendiri dan kaum2 hawa sekalian..Sentiasalah behati2 dengan cara pemakain kita...Islam adalah agama yang sempurna..sehingga bab pakaian pown diambil berat...
Iman aku masih lagi lemah untuk menegur  secara direct kepada mereka yang tak menutup aurat dengan sempurna..jadi aku rasa inilah medan yang sesuai untuk aku menegur..kalaulah ada orang baca..

Kalau rasa kita ada buat kesalahan dalam aurat nie..masih ada masa lagi kita nak berubah..tapi jangan lengah2kan..sebab kita tak tahu bila ajal kita..Bila kita dah dapat satu kesedaran tu..perbaiki diri kita....Ubah sikit2..Dari tudung jarang..jadi tak jarang...dari bidang 45 jadi 50..then..meningkat2..sampaila yang sempurna aurat...Aku cakap nie berdasarkan pengalaman aku..Jadi tak de alasan kalau ada yang nak kata..'Kau senangla cakap,kau tak pernah alami'...Truly,aku pernah alami semua benda ni(kisah silam)..jadi aku tak nak diri aku sorang yang berubah ke arah yang lebih baik(bab aurat)..aku nak korang sekali..ok..^^

Last but not least...Pakailah fashionable taqa mana pown..yang penting..
TUTUP AURAT..ok..^^
Allah takkan mengubah sesuatu kaum..kecuali kaum itu sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri....(13:11)

Jom Tutup Aurat dengan sempurna..=)
Tanda patuh,syukur dan cinta kita kepada Allah dan Rasulullah..





Post a Comment

2 Comments

thanks ana...ana xde bwat pos bru? rindu nk bce tlisan dri ana..hehe