Subscribe Us

header ads

20 tahun dah?


Alhamdulillah..Allah masih berikan aku nyawa untuk terus hidup di muka bumi ini..
Ingatlah!..Semua ni hanyalah pinjaman..

'20 tahun dah?'
Itulah tajuk post aku kali ni..
20 tahun..ermm..tua dah tu..
klau ikut orang dulu2..dah boleh kawen dah ni..
tapi..aku tak nak kawen lagi..
why? rahsia..haha..
ok..bukan nak cerita pasal kawen..

Sebenarnya kali ni aku nak kongsikan persoalan2 yang timbul..
di kotak fikiran aku...yang aku nak korang fikir sekali..
especially,yang sebaya dengan aku..
tak kira besday bulan 1 ke 3 ke..
yang penting ikut masihi 2012 dah 20 tahun..

Persoalan2nya ialah...::::

1.Selama 20 tahun ni..cukup dah ke amalan aku?
Macam mana kalau Allah tarik roh aku sekarang?
dah sedia?
Cukup ke kalau nak masuk syurga?

2.Selama 20 tahun ni..apa yang telah aku sumbangkan untuk Islam?
'Dakwah?'

3.Selama 20 tahun ni sempurnakah solat aku?
Adakah betul bacaan aku?
Inikah kualiti solat yang aku akan bawak sampai ke tua?
Adakah solat aku sempurna?

4.Selama 20 tahun ni...dah berapa kali aku khatam Quran?
20?
Same tak dengan bilangan khatam novel?
Kenapa makin besar makin kurang khatam..sedangkan baca makin lancar?

5.Selama 20 tahun ni..dah berapa surah aku hafal?
Kalau lagu bukan main banyak..surah?
Kalau jadi imam solat jamaah..nak ulang 4 Qul je ke?

6.Selama 20 tahun nie..apakah persediaan aku untuk menjadi isteri?
Ada ustaz habak..nak jadi isteri kena sedia 20 tahun lebih awal..
sebab nanti kita nak didik anak..perangai kenala bek..
anak nak ikut..n len2..perangai mana boleh ubah sekelip mata..

7.Selama 20 tahun ni..dah habis dah ke sirah nabi aku baca?
Kalau suruh cerita tentang sirah nabi..
at least biodata nabi..
Boleh tak aku nak terang dengan terperinci?

Dan banyak lagi persoalan2 yang lain..
Cuma kali ni..cukuplah setakat ni dulu..

Sama2lah kita muhasabah..
Allah bagi kita otak untuk fikir..telinga untuk dengar..
mata untuk lihat..
Jadi..
Gunakan otak untu fikir yang baik..
Telinga untuk dengar yang baik2..
Mata untuk lihat benda yang bek2..


Post a Comment

1 Comments

Miss EZ said…
btol tu..walaupn dh 20 thn...tp rsenye cm dri ni x sesempurna tu lg...msih mencari2 dlm kehidupan..