Subscribe Us

header ads

Kena tegur dengan Kak senior..≧✯◡✯≦

assalamualaikum...=)

Alhamdulillah...atas nikmat iman dan islam yang telah Allah berikan....

Jam sekarang tepat pukul 11.50 pm...ish2,,,tengah2 malam tak tidur lagi..hehe..actually,aku baru selesai menghadiri Majlis Perlantikan Nuqaba sesi 2011...upss...aku bukan naqibah,tapi aku ahli usrah...kami pelajar2 baru ambilan tahun nie dibahagikan kepada beberapa kumpulan usrah....dan kumpulan aku terdiri daripada 6 orang ahli usrah dan 2 orang naqibah...kak Usrah aku diberi nama Kak Zayani dan Kak Nurol Hidayah.....seriously,aku agak segan dengan kak2 naqibah aku sebab diorang berpurdah...Ya Allah,sejuk mata memandang..

Tapi tujuan aku nak menulis malam nie bukan sebab tu..tapi sebab teguran salah seorang kak senior  yang aku kenal ..namanya Kak Hidayah...kak Hidayah tinggal kat Alor Star,sebelum ni ada la jugak dia tolong hantarkan aku ke Butterworth..muka bersih...subhanallah...orang kata ada nur la...sejuk mata memandang...duk ulang ayat tu je dari tadi..hehe..aku dah anggap kak Dayah nie macam kak aku sendiri...

Ok..berbalik kepada topik asal..tadi lepas selesai pengambaran untuk ahli usrah..Kak Hidayah datang jumpa aku..salam,tanya khabar...then....mmmm...tetiba kak Hidayah tanya..
'Lame tak nampak kat surau..oo...pergi waktu minggu orientasi je ye'...
Aku pown terkejut la jugak..aku  tanya kat Kak Hidayah..'Kak Dayah,banyakkan la aktiviti lepas maghrib kat surau..'
Pastu kak Dayah cakap balik..'Eh,memang setiap maghrib ada kuliah..'..
pastu sambung sembang...bla...bla...bla...

Seriously..terkejut aku...aku perasan dalam jadual tu ada tulis KULTUM..yang bermaksud Kuliah lepas Zohor..
Bawah tu aku tak perasan sangat...then..lepas tu,aku cek balik kat jadual...Ya Allah..dah banyak majlis ilmu aku tinggal...dah nak masuk 2 minggu..aku tak perasan langsung ada KULMA...Kuliah Lepas Magrib...setiap malam ada...ish2...kantoi la aku jarang pergi masjid...aku duk tingkat tiga.(alasan je niee..ish2..)...lepas magrib kalau tak da kuliah magrib,selalunya duk saja kat surau..so,memandangkan aku ingat tak da kuliah magrib...aku dengan kawan2 aku duk buat keja sikit dalam dorm..selalunya study group...pastu berhenti solat isyak and then sambung balik study...memang aku jarang pergi masjid lepas magrib sejak 2 minggu nie...sebab ingat tak da kuliah maghrib..so,memandangkan aku dah tahu..insyaAllah,aku akan pergi...

Ya Allah...memang aku sangat bersyukur sebab ada kak senior yang ingatkan aku tentang KULMA nie.....Alhamdulillah...Aku memang bersyukur sangat2 Allah masih ingatkan aku melalui kak senior...Dan aku akan cuba memperbaiki diri aku....

So...buat apa penat2 aku cerita benda nie??actually,aku nak bagi pengajaran untuk korang2 yang baca nie..jangan jadi macam aku..ambil pengajaran daripada apa yang terjadi kat aku...kalau dapat maklumat macam jadual..baca betul2...jangan main langkau2 je...tengok..dah banyak majlis ilmu aku tinggal..Then,kita kena rapat or kalau tak rapat at least kenal la jugak dengan diorang..supaya kalau korang dah makin jauh,or macam pelik sikit..ada orang yang akan tegur dan nasihat korang...macam apa yang jadi kat aku...tapi tak semestinya kak la..kengkawan pown sama jugak la...

Dan sebelum aku nak tutup..aku nak ingatkan kembali diri aku dan korang yang majlis ilmu terutamanya majlis agama nie... adalah antara taman2 syurga dan para malaikat menaunginya...kita sebagai pelajar especially TESL macam aku...kita tak boleh tinggal majlis2 macam nie...Ya memang betul apa yang kita belajar kat kelas pown ilmu..dan termasuk la jugak dalam majlis ilmu tapi....tak sama maklumat yang kita dapat..kuliah maghrib lebih kepada nilai2 kerohanian...kalau kat kelas lebih kepada keduniaan...so..jangan tinggal majlis macam nie....(ingatkan diri aku dan korang..)

-Learn from mistakes...Thanks to Allah..-..... 
(¯`v´¯)♥
.......•.¸.•´
....¸.•´
... (
☻/
/▌♥♥
/ \ ♥♥

Post a Comment

0 Comments