Subscribe Us

header ads

Ah!!Bisinglah ayah dengan ibu nie!!


assalamualaikum...=)

'Ah! Bisinglah ayah dengan ibu nie...saya dah besar..saya tahu la apa yang saya buat...yang sibuk sangat ni kenapa??!!!!...'

Astaqfirullahalazim....ha,korang mesti pernah dengar kan orang cakap macam  ni kat filem2 melayu....bukan main derhaka lagi..ish2...nie baru sikit nie..kalau kat dalam tv tu lagi la panjang lebar dia maki mak dia..ops...nie ciri2 anak derhaka..jadi aku ingatkan diri aku dan korang..jangan buat ok...=)


Ok..apa tujuan aku sebenarnya untuk post kali ni...tujuan aku ialah untuk mengingatkan diri aku dan korang supaya menghargai ibu dan ayah kita sementara mereka masih ada..

Kenapa aku tetiba nak cerita tentang nie...??sebabnya aku ada mendengar beberapa cerita yang buatkan aku tersentuh dan bersyukur sebab mak ayah aku masih ada..


Kisah 1...sahabat aku ni aku kenal kat IPG..nama 'R'..(bukan nama sebenar)..ayah dia merupakan seorang penjual roti..mak dia merupakan seorang suri rumah sepenuh masa...ayah dia sekarang berada di India...sebab ada buat rawatan kat situ...sebelum nie..ayah dia hampir2 strok..penyakit ayah dia serius la jugak..tapi kan kawan aku ni  bila cerita tu biasa ja..tak la menangis2..tapi boleh nampak yang dia cuba sembunyikan perasaan sedih dia tu...Ya Allah..tabahnya kawan aku nie..India bukannya dekat..bukan boleh balik selalu...kalau nak jumpa ayah dia mesti kadang2 je boleh.....Bila aku dengar kisah dia ni...aku rasa bersyukur sangat2 sebab ayah aku sihat walafiat...aku tak tahu macam mana keadaan aku kalau aku yang alami...Ya Allah..kau berilah kekuatan dan ketabahan kepada sahabat aku nie...dan sama2lah kita sedekahkan al-fatihah agar ayah dia cepat sembuh...


Kisah 2...kisah sahabat2 aku yang kematian mak atau ayah..aku rasa ramai dalam kalangan kawan2 aku yang merupakan seorang yatim piatu...ada yang kematian mak dia lima belas minit lepas lahirkan dia..tak sempat pown dia nak merasai kasih sayang seorang ibu yang membesarkan dia...ada yang kematian ayah setahun lepas...ada yang tahun nie...Ya Allah..aku sangat bersyukur yang ayah dan ibu aku masih hidup....

gambar hiasan


Ayah dan ibu...orang yang banyak berjasa kepada kita..kalau kita mintak sesuatu,diorang akan cuba sedaya upaya untuk bagi apa yang kita nak..kalau belajar,nak pakai duit..diorang jugak yang support....dan nak dapat duit bukannya senang..diorang terpaksa berhempas pulas ,korbankan tenaga,masa..lepas tu nak kena bayar duit ni,duit tu..dan tanggungan bukan sorang je...pernah tak korang tengok mak ayah korang merungut macam nie.'.ish,penat betulla kerja nie..nie semua sebab koranglah,menyusahkan aku je'.....pernah ke?? Kalau mak ayah aku tak pernah..dan terutamanya ayah aku..kalau balik..macam biasa ja..ayah aku tak pernah pown tunjuk kepenatan yang dia rasa...tak pernah  aku dengar ayah aku merungut sebab penat kalau balik kerja...walaupun aku tahu yang sebenarnya..penat sangat..pergi pagi..balik hampir2 senja..

Sebab apa mak ayah kita buat semua nie??kerja ..cari duit???sebab apa.???sebab KITA!!!

Nie baru dari segi duit..banyak lagi pengorbanan yang diorang buat...kalau cerita tak kan habis...TAPI..kita nie??apa yang kita buat nak balas jasa mereka...nak suruh study,ada yang buat main2 je..ponteng kelas la  apa la..aku bukan apa...korang nak ponteng kelas tu tak fikir ke mak ayah korang yang susah payah cari duit..semata2 nak tengok korang berjaya..(nie untuk orang yang ponteng je la ye..emo nye aku)..tolonglah sedar..akan pengorbanan yang mak ayah buat..


Mmm...jadi kesimpulannya...aku sayang mak ayah aku..dan aku tahu korang sayang mak ayah korang..hargailah mereka sementara mereka masih hidup...Jadilah anak yang soleh dan solehah agar mereka tak berasa sia2 membesarkan kita..kita merupakan saham amanah  kepada mak ayah kita..so,jadikan diri kita sebagai saham yang menguntungkan....Jom sama2 jadi anak yang soleh dan solehah...

'''Keredhaan Allah terletak pada keredhaan Ibu bapa''





Seorang ayah mampu menjaga sepuluh orang anak..tapi sepuluh orang anak,belum tentu dpat menjaga seorang ayah..


Post a Comment

0 Comments