Subscribe Us

header ads

Learn English =.=

assalamualaikum...=)



what is the important of English?Why should i learn it?Thus it give benefit to me?
ni la antara soalan yang aku akan tanya kat diri aku waktu sekolah rendah atau waktu aku tak da kesedaran untuk belajar bahasa inggeris ni...dan dari dalu aku tak pernah dapat A dalam UPSR dan PMR...kecuali dalam SPM...Itulah kali pertama BI aku A....alhamdulillah...

Sekarang...aku tahu betapa pentingnya BI dalam hidup aku..sama penting dengan bahasa2 lain..aku kena cekap BI supaya aku boleh ajar orang lain...sebabnya...aku akan masuk maktab bulan 6 ni dan major aku ialah BI...actually aku memang tak sangka yang aku bakal jadi cikgu BI..aku tak pernah terbayang pun.....aku memang nak jadi cikgu tapi.. BI tak pernah ada dalam list ...tapi itulah yang dipanggil takdir...jadi aku terima Qada' dan Qadar Allah ni dengan hati terbuka...mungkin inilah yang terbaik bagi aku...kadang2 apa yang kita rasa baik untuk kita sebenarnya tak baik dan apa yang kita rasa tak baik untuk kita adalah yang terbaik untuk kita..Jadi aku kena terima kenyataan yang aku bakal cikgu BI...


So...apa yang perlu aku buat...tak kan nak tercengang je kan??...mestilah aku kena improve BI aku...insyaAllah..aku akan buat yang terbaik..aku akan buktikan yang aku pun boleh terel BI macam orang lain...orang lain boleh..tak kan aku tak boleh...betul tak??


Dan bila aku fikir2 balik...bila kita terel BI ...ini juga satu bonus untuk kita sebagai umat islam...maksud aku...kita boleh gunakan kelebihan kita ini untuk berdakwah.....Berdasarkan pengalaman aku berkawan dengan orang yang bukan Melayu..diorang selalunya ber communicate dalam BI...so...aku berazam yang satu hari nanti bila aku dah terel BI aku akan gunakan untuk menyebarkan lagi dahwah Islam...insyaAllah..

Tapi tak bermaksud yang bahasa lain tak penting..Kita juga kena sentiasa belajar bahasa2 lain..sebagai contoh..bahasa arab..bila kita faham bahasa arab sudah tentu kita akan lebih khusyuk dalam solat dan faham isi al-Quran kan...jadi bahasa arab pun penting jugak....

Jom kita sama2 improve BI kita....aku ada sediakan link yang aku rasa amat membantu aku...so..korang boleh try tengok...





Post a Comment

0 Comments