Subscribe Us

header ads

Aku nak kawin...!!

Assalamualaikum....=)

Aku nak kawin!!!hehe...korang nak kawin??..mestila korang pun cakap nak kan..tipula kalau korang kata tak nak..hehe...tapi bukan sekarang aku nak kawin...umur pun baru 19...tak matang lagi pun nak menempuh alam perkahwinan..dan aku ada dengar ceramah..ustaz tu kata kalau kita nak kawin..kita kena siapkan diri kita 20 tahun sebelum tu....maknanya..kena persiapkan diri kita waktu tu...



aku mencintaimu kerana agamamu..jika hilang agamamu..maka hilanglah cintaku kepadamu..

Ok..sebenarnya aku nak cakap tentang bakal pasangan kita dalam alam perkahwinan nanti...Ok...aku adalah perempuan so....sudah tentulah aku akan jadi seorang isteri kan...suami macam mana yang aku nak or korang nak...mesti mostly akan jawab yang beriman kan..yela..korang nak ke kawin dengan orang yang minum arak..kaki disco..bapak ayam..tak nak kan..mestilah nak seseorang yang boleh membimbing korang nanti...kalau korang salah  dia boleh tegur..yang buatkan korang lebih dekat kepada Allah...betul tak??


Ya Allah...jika aku jatuh cinta..cintakan aku kepada seorang yang melabuhkan cintanya kepada-Mu..
agar bertambah kekuatan untuk mencintai-Mu...amin...



Dan kalau aku suruh korang list atas kertas ciri2 pasangan hidup yang korang nak...mesti sehelai kertas tak cukup...mestinye....kalau tak caya cuba tulis...tapi setiap ciri2 tu tulis dalam sehelai kertas..faham tak?maksudnya.... ciri 1..dalam satu kertas..ciri kedua dalam kertas yang lain...tak ke maknanya korang tak menggunakan satu kertas..hehe...




 Itulah realitinya...kita sering memikirkan tentang ciri2 pasangan yang kita nak...dia mesti macam ni..mesti macam tu...sampai kita lupa yang kita pun akan jadi pasangan kepada seseorang...maksud aku...sebelum kita nak pikir tentang ciri2 pasangan yang kita nak..kita nak kena pastikan yang diri kita ada ciri2 2...



contoh..nak pasangan yang beriman....kita kena lah beriman dulu...macam Fatimah Sharha tulis kat buku beliau...kalau nak yang soleh..kena mensolehahkan diri dulu...dan ingatlah janji Allah...orang yang baik dengan orang yang baik...so...korang kena jadi baik untuk dapat yang baik...aku pun macam tu jugakla...nak yang baik..JOM kita sama2 jadi baik...'baik' dalam konteks aku ialah mematuhi segala suruhan Allah dan meninggalkan larangannya...kalau buat salah...cepat2 bertaubat...Allah tu maha Pengampun...jangan tangguh2..sebab kita tak tahu bila malaikat akan tarik nyawa kita....kita mestilah nak meninggal dalam keadaan yang baik kan..husnulkhatimah..





Kesimpulannya...*macam buat karangan pulak aku ni*....jadilah seorang yang baik untuk dapat pasangan yang baik...opss....sebelum nak tutup..aku nak ingatkan diri aku dan korang yang couple tu haram...bleh baca article bawah ni untuk tahu lebih lanjut....

Post a Comment

1 Comments

hazwani zakaria said…
salam,..btoi 2 yatun...klu nk yg t'rbaik msti jdi yg t'rbaik...
actually,our patner is the mirror of ourself,so..try to be better person.i.Allah,there will be someone special for us as a life patner.