✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

.............AhLAn WaSaHLaN............


..:::::::BERSABARLAH DUHAI HATI DALAM BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU:::::::..

Thursday, September 29, 2011

Sakit hati: TESL

assalamualaikum...
alhamdulillah....alhamdulilllah....alhamdulillah.....

istiqfar...bersabarlah duhai hati...
buangla perasaan sakit hati dan marah.....

yup....aku memang terasa...dan bukan hanya aku yang terasa tapi kebanyakan ahli kelas aku..aku ulang..kebanyakan..bukan semua.....why? sebab kalau buat salah sikit...mention TESL..kalau tak baik je TESL....why? why?


jahat sangatkah kami...sampai dalam ceramah pon kami jugak kena mention...kenapa tak mention opsyen lain jugak...Sejarah ke,Sains ke,Bahasa Arab ke....ye memang betul aku kena berfikiran positif...tapi sepositif mana pon aku fikir hati aku tetap terasa...bukan sekali ...tapi berkali-kali.. ...kawan aku kena ...'Nanti budak-budak Arab tolonglah tunjur ajar dekat budak Tesl'..(lebih kurang macam nie la ayat ).waktu ni ada perbincangan...mungkin kakak tersebut  tak bermaksud pon nk kata macam tu..tapi kenapa hanya tesl je  di mention,sedangkan ada lagi opsyen lain....aku cuba meletakkan diri aku kat tempat kawan aku,...sudah tentulah aku malu.....macam la aku ni jahat sangat....Mungkin  ayat yang lebih sesuai...'Kalau siapa-siapa yang ada ilmu  tolong-tolonglah jugak nasihat atau ajar kawan-kawan yang tak tahu.'...Tak perlulah nak mention 'Tesl' ....ye,aku nak katakan sekali lagi yang mungkin kakak tu tak bermaksud pown nak kata macam tu...

Banyak lagi insiden yang berlaku..dan hari ni pon terjadi perkara yang sama dan buatkan kebanyakan kelas aku sakit hati...terasa...tapi yang tu tak perlulah aku mention sebab ia menyentuh sensitiviti pelbagai pihak....huhu..biarlah ia disimpan rapi dalam hati aku ....

Walaubagaimanapun,aku tetap nak berfikiran positif..Biarlah apa orang nak kata...tu la.. ini la...Biarlah..asal ada mulut..cakap lah...yang paling penting...aku tetap aku...aku nak buktikan yang bukan semua budak Tesl tu sosial..jahat...nakal....macam yang selalu 'sesetengah' orang pikir..Bagi aku,biarlah apa yang aku belaja ni..aku dapat gunakan untuk Islam..Bila aku terel Bi aku dapat sebarkan dakwah aku kat non-muslim...


P/S:
Hayatun.....sabar2..sabar itu separuh daripada iman....

Tuesday, September 20, 2011

Rezeki tak dijangka buat kali kedua..alhamdulillah..=)


alhamdulillah...=)

Alhamdulillah...hari ni kelas 1PPISMP TESL menang senam aerobik terbaik dalam kalangan pelajar maktab..actually..tak sangka pown...dari sem 1 sampai sem 8 terlibat waktu Program Gaya Hidup Sihat  yang dirasmikan oleh  Y. Bhg. Datuk Dr. Haili bin Dolhan  kat maktab ni tadi...tapi alhamdulillah..itulah dipanggil rezeki...bersyukurlah dan tunjukkanlah rasa syukur kita tu dengan mematuhi segala perintah dan hindari larangan Allah...

Sape tak happy kan dapat hadiah..hehe






Monday, September 5, 2011

You can do it!!!

assalamualaikum...=)

alhamdulillah..=)

Allah takkan uji kalau kita tak mampu!!.so,YOU CAN DO IT HAYATUN...

Never give up!!



Actually..ini berkenaan kem...
Aku sebagai AJK makanan..
sudah tentulah kena urus menu,bajet dan sebagainya...
Memandangkan ini pertama kali ak urus bab makan nie..
So,sedikit kesulitan aku alami...huhu...

TAPI..
inilah pengalaman yang akan beri manfaat pada aku..
sekurang-kurangnya lepas ni..
aku dah tahu cara-cara nak urus..

Biasalah kalau first time urus...
tension sikit...pening sikit...segala yang negatif la...huhu..

BUT..
ALWAYS REMEMBER THIS...
YOU CAN DO IT...
CAUSED ALLAH HAD CHOSEN YOU..
THERE MUST BE A REASON...
BE STRONG..
AND
THINK IN THE POSITIVE WAY..










"Accept the challenges so that you may feel the exhilaration of victory"  ByDavid Salton

(post kali ini sebenarnya bertujuan untuk...bagi semangat kat diri sendiri...hehe)

Saturday, September 3, 2011

Menusuk kehati baca nie..^^


assalamualaikum...=)

Alhamdulillah..atas nikmat iman dan Islam...Alhamdulillah,atas cinta dan kasihnya,aku masih mampu bernafas pada hari ini..


Ok..kali nie,nak kongsi note yang aku ambil kat fb kawan aku..mm..tak nak ulas panjang2..selamat membaca.. =)


Kalau kita sukakan seseorang,
 jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan
Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)
Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.

Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu


Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )


Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.

Sebaliknya,

gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
 nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam
dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan
Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)



 for men,
If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way..

Thursday, September 1, 2011

My hometown...

Assalamualaikum...=)

Alhamdulillah..masih dapat merasai nikmat berhari raya bersama keluarga dan sanak-saudara....

Ok..kali ni aku nak post mengenai kampung halaman aku...kat Melaka....tunjuk gambar je la ye...hehe



Kereta mainan pon nak popular jugak...hehe


gambar profile Fb ..

such a wonderful moment in my life...^^

Blaja tentang blog kat sini..=)