✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

.............AhLAn WaSaHLaN............


..:::::::BERSABARLAH DUHAI HATI DALAM BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU:::::::..

Wednesday, December 28, 2011

Jewel in the palace..=)


alhamdulillah...atas nikmat kelapangan masa yang telah Allah berikan..

Ok...topik kali ni bertajuk..




'Jewel in the palace'
and i'm sure that most of us know  about this drama..
one of the most wonderful drama that i ever watched...
seriously..
drama korea nie la yg paling aku minat sejak dr mula ditayangkan...
waktu tu ak bru form 1...
dan sampai sekarang..
walaupun berbillion(hiperbola) drama Korea yang aku tengok..
nie la yang paling best...
nie bagi aku..orang lain..tak taw la kan..

Why? Limaza? Kenapa..?

Kenapa minat sangat cerita nie hah??

There are a few reasons why i said so..

1..Cerita nie bagi semangat kat aku untuk belajar bersungguh-sungguh..


Janggeum




Cerita ni mengisahkan seorang gadis yang bernama Janggeum(nama panggilan) 
yang bersungguh-sungguh dalam bidang 
masakan dan perubatan..
Bayangkan dalam bidang masakan..
dia telah berjaya mengalahkan Puan Choi(watak jahat)
yang lebih tua dan berpengalaman dalam bidang masakan..
waktu tu dia terpaksa menggantikan Puan Han yang kena culik..
nie waktu pertandingan untuk merebut jawatan Wanita Istana..
dan banyak lagi kejayaan dia dalam bidang masakan..

Kira memang superb la dia kan..
tapi macam mana dia boleh jadi sehandal ni..
of course la sebab dia berusaha bersungguh-sungguh..
dia try masak mcm2..nak uji rasa..
kaji tentang sesuatu bahan dalam masakan dan sebagainya..

Then..untuk perubatan..
dia lah wanita pertama yang dilantik untuk menjadi..
Tabib Maharaja..
Hebat..
sebab apa dia dilantik..
antara sebabnya dia berjaya menyembuhkan penyakit yang selama ni..
orang duk cari penawar..
dan dia juga berjaya menyembuhkan penyakit putera mahkota(anak maharaja)
yang kalau diikutkan tak da harapan sembuh..

Kalau diikutkan banyak lagi benda yang menarik dalam drama ni..

memang inspiring kalau tengok..

Jadi..apa yang aku nak simpulkan kat sini..bukannnya kita tengok cerita Korea..
kini nak jadi macam diorang..tak solat dan sebagainya..
kita kena ambil dari aspek yang positif..
yang kita boleh amalkan dalam kehidupan seharian kita..
Tak la sia-sia kita tengok drama tu kan..

Based on cerita Jewel in the Palace ni..

walau apa pun bidang yang kita ceburi..lakukanlah yang terbaik dan bersungguh-sungguh..


Kerana kejayaan tak mungkin datang bergolek..macam bola ..








Blaja tentang blog kat sini..=)