✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

.............AhLAn WaSaHLaN............


..:::::::BERSABARLAH DUHAI HATI DALAM BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU:::::::..

Friday, December 31, 2010

Palestine child

 
what do you think when you see this picture?
Assalamualaikum...=)

' Palestine child..'itulah tajuk pidato saya pada hari ini..kono-konon nak jadi pemidato la sat..hehe
kadang-kadang aku terpikir...dulu waktu zaman kanak-kanak..aku buat ape??
aku main masak-masak...main kawin-kawin...pergi tadika..buat pape je la yang aku  rase seronok..tapi bile aku  tengok picture nie..kesiannye ak tengok kanak2 kat plestine..umur  yang baru nak berjinak2 dengan dunia..dah kena pegang senapang..dah kna berperang dengan Israel laknatullah...
kesian kan...memang totally tak same macam cara kehidupan kita..

Jihad seorg kanak2

Dan aku masih ingat..crmh oleh ustaz Jamilul kat sekolah aku..ustz nie adalah salah
seorang NGO yang selalu pergi Gaza..waktu ceramah tu ustaz tunjuk gmbar kanak2
palestin yang yatim piatu..diorang nie kebnyaknnya kematian mak ayh
disebabkn oleh KEKEJAMAN ISRAEL
LAKNATULLAH..!..yela..Israel tu kalau bunuh orang ikut suka hati..konon nk menentang pengganas..hello..spe  sebenarnya pengganas??!!(ak mmg xleh sbar dgn Israel..huh)..mmg sedih waktu ustaz cakap tentang diorg...waktu tu..aku tak bleh bayangkan kalau aku kat tempat diorang..mmbesar tnpa mk ayh....n dlm msa yg sma ak kgum dgn smgt JIHAD diorg..wlaupon msih knk2 lg..tp smgt jihad nk lwn Israel mmg tggi..subhanallah....





so..ak igt igtkn dri ak n spe2 yg membace post nie...brsyukurlah...sbb Allah tak uji ujian yg brat  mcm knk2 plestine..n rkyat plestin yg len...

sbb pe?..Allah kan Maha Penyayang...Dia tak kan uji hmbanya yang tak mampu..Dan walaupun aku tak mampu nak pergi Palestine bawak senapang..pi perang dengan israel..tapi aku akan berjihad degan cara auk..Jihad dlm menntut ilmu..insyaAllah...

n i'm always pray for you Palestine..stiap kli lps solt..jgn lpe doakn ksjhteraan saudra kita kat Palestin..sbb pe 'Doa adlh snjata org mukmin'..
wallahua'lam..

Maassalamah wailaliqa'...=)

Sunday, December 26, 2010

Gambar comey2..^^



assalamualaikum...=)

'idkawanimut'....aku suka gambar2 dia...comey2 belaka...so..aku nak kongsi gambar sikit..enjoy it..^^





















BOLEHKAH AKU MENJADI SEPERTINYA??...
ak hanya seorang muslimah biasa..
imanku kadang kala berada di atas,kadangkala berada di bawah...
kadang kala aku juga terleka dengan nikmat dunia..
lemahnya iman ku...

bolehkah aku menjadi sepertinya??
seorang insan yang bagiku merupakan seorang muslimah solehah..
seorang yang begitu menjaga solatnya..amalannya..
baik tutur katanya..sentiasa menjaga perilakunya...menjaga pakaiannya..
seorang yang berjaya dalam akademiknya..
apalah aku jika dibandingkan dengannya...
seperti langit dan bumi....
tapi aku ingin jadi sepertinya..
aku juga igin menjadi seorang muslimah solehah....
bak sekuntum bunga yang sangat cantik dipandang...
harum baunya...
tetapi ia mempunyai duri-duri yang mengawasi dirinya..
tidak mudah disentuh dan dipetik begitu saja..

bolehkah aku??
dalam zaman yang semakin mencabar..
penuh dengan dugaan yang menguji keimanan...
aku semakin takut dalam menempuh dunia...
aku takut aku tidak dapat menjadi sepertinya......
seorang muslimah solehah...
seindah hiasan dunia...

aku sedar...banyak yang perlu aku betulkan..
banyak perkara yang perlu aku dalami untuk menjadi sepertinya...
aku perlu belajar...aku perlu menambah ilmuku...
aku perlu kuatkan imanku...
supaya aku menjadi sepertinya...
Ya Allah...andai aku terleka..kau sedarkan aku...
Ya Allah...andai aku semakin menjauhiMu..kau bawalah ku pulang...
Ya Allah...saat imanku lemah..kau kuatkanlah imanku..
Ya Allah...permudahkanlah jalanku untuk menjadi sepertinya...
seorang muslimah solehah....
agar kelak..aku dapat berada di Syurgamu...
agar kelak Rasulullah tidak kecewa kepadaku...
agar kedua ibu bapaku tidak berasa sia-sia mendapat anak sepertiku...

Ya Allah...kau bantulah aku....
Sesungguhnya tiada lagi tempat ku memohon selain dariMu...
Kau suburkanlah cintaku kepadaMu...
Amin...
'sesungguhnya sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah'

nie sjk yg ak tlis..lme dh ak tlis..cme br letk kat blog..brbkat tak ak??hehe..prasn2..

Maassalamah wailalliqa'....=) 

Saturday, December 25, 2010








i really love my parent.....hoping that they will always with me in this world and in jannah....mom ..dad..i truely love both of u....if u'r now in front of me i will hug u and said that..i love u...i'm always pray for both of u..only Allah can pay all the thing u have did to me. 
 

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Allah knows...




only Allah knows...who really i am...

Saturday, March 6, 2010

Puisi dariku..

Semua manusia akan mati,
Hidup sendiri di alam kubur,
Bila mana dihidupka kembali,
Berhimpunlah pula di padang masyar.

Di sana nanti kehidupan berbeza,
Kita dihitung mengikut amalan,
Jika dosa melebihi pahala,
Masuklah kau ke neraka Jahannam.

Namun itu harap disimpang,
Syurga Jannah pilihan hati,
Bersama-sama kita terus berpegang,
Dengan Alquran dan sunnah Nabi.

Jadilah ikan dilaut masin,
Airnya masin namun ia tidak,
Walaupun kita hidup di zaman moden,
Janganlah hidup tiada akhlak.

Allah itu Tuhan yang Esa,
Memberi nikmat kepada kita,
Tapi mengapa ada yang leka,
Tidak bersyukur bahkan alpa.

Syaitan itu musuh yang nyata,
Menghasut manusia ke neraka,
Kuatkan iman jangan terpedaya,
Kelak bahagia di akhirat sana.

Bila manusia mula leka,
Yang haram ya,yang halal tidak,
Mohon kita pada yang Esa,
Moga dipelihara dijaga akhlak.

Sunday, February 28, 2010

Rancangan Halaqah yg menyentuh jiwa....

assalamualaikum..pembuka bicara...mm..dah lama sbnaqnya ak x tulis blog nie..mm..kali nie ak nak berkongsi tentg rancangan halaqah pada malam nie yg amat menyentuh hati..'Air mata junjungan'...mm..pda permulaan cramah nie...ak dah pown mntiskan air mata...

nielah antara yg smpat ak catatkan......

cuba kita bygkan kalaw Rasulullah masih hidup..ada skrg bersama kita...ap agaknya perasaan baginda..apabila sambutan maulidur rasul..untuk mmperingati Baginda dilarg dilaksanakan...Apa rasulullah rasa!!!
pada mulanya mungkin perarakan itu kosong..tetapi bila berselawat beramai-ramai..jadi ibadah..
ada juga majlis ataw ceramah agama sempena maulidur rasul...itu dikira ibadah..
para ulamak dah pown bersepakat tntg sambutan nie..tp knapa x nak ikut kta ulamak..!!

bru2 nie..dikejutkan dgn kejadian seorg budak prempuan..dipukul mati oleh kekasih ibunya..yg berjiwa binatang...bahkan teruk dari binatang...jika Rasulullah ada pada wak2 nie..apa baginda rasa....!!
1.Baginda akan rasa penuh kesyukuran dan kegembiraan..kerana..masih ada insan yang bergelar seorg muslim ..masih sujud dan rukuk kpada Allah...
masih ada insan yg berpegng teguh kpada alquran dan hadis..
2.Baginda akan menitiskan air mata kesedihan.....tapi kenapa??kerana terdpat dalam klangn umatnya yang brada dalm keadaan selesa,kaya....tp bergelumg dgn dosa..dan kemaksiatan...tidak ingtkah kau betapa Rasulullah tlah mlakukan sgalanya dahulu smata2 demi islam....knapa kau snggup membelangkan Allah dan Rasulullah...smata2 krana dunia yg x kekal nie...kau lupakah yg kau akan mati..kau akn ke alam lain suatu hari nanti..dimana alam itu akn kekal slamaya....kenapa kau lupa.....wahai insan yg masih dalam kelalaian.....ingatlah!!insaflah!!
(kmudian pgacara halaqah meminta sume yg menonton untuk memadamkan lampu rumah dan meninggikan volume tv...ak turut berbuat demikian...kerana ak sedar sudah lama ak tidak menitiskan air mata kerana Rasulullah....dah lama....ak mngis apabila ustaz 2 mnceritakan kembali kisah kewafatan baginda..pada mulanya ak x berhasrat untuk mencatat..ak nak menghayati....tp diprtengahan kisah 2 brulah ak start mncatat.....sbb ak taw nanti ak pasti akan lupa..eloklah ak catat)

disaat kewafatan baginda...Rasulullah bertanya kpd malaikat Jibril....Bagaimana dgn keadaan umatku sepeninggalanku..
Jibril menjawb...Allah telah berfirman Ya Rasulullah....Aku akan mgharamkan syurga kpada sesiapa pown sampailah umat Muhammad yg memasukinya dahulu...
ketika malaikat maut bersedia untuk menarik roh Rasulullah...Fatimah anak kesayangn baginda..mmejamkan mata...Jibril memalingkan wajahnya..Rasulullah lalu brtanya kpdanya..Jijikkah ak Ya Jibril sehingga kaw memalingkan wajahmu.....
Jibril mnjwab..Tidak...Ya Rasulullah...siapakah yg mampu melihat drimu wahai kekasih Allah pergi meninggalkan alam dunia ini..
Tatkala Malaikat Sakaratul maut menarik roh baginda....bergetar badannya...pucat wajahnya..lalu Nabi berdoa...
'Ya Allah,berat sungguh sakit sakaratul maut ini..mohon kau timpakan segalanya kpadaku..tapi jgn kau timpakan kpada umatku...Ya Allah.....'
lihat betapa besarnya cinta Nabi kpada kita...adakah kita juga mencintai nabi sperti nabi mencintai kita..
kemudian..Aisyah mndekatkan wajahnya kpada Rasulullah kerana mulut baginda seperti mngatakan sesuatu...Rasulullah berbisik..'Ummati..........ummati....ummati...'Bagaimana nasib umatku..'lalu nabi memejamkn mata..dihmbuskan nafas terkhir.....Innalillah hi waininilaihi rajiun....Wafatlah insan yg bergelar Muhammad..kekasih Allah....

sedarkah kita wahai umat Muhammad...nabi tidak memanggil isterinya...tidak mmggil anak2 nya...tp Baginda memanggil nama kita....nama kita wahai umat Muhammad.bsarnya cinta nabi kepada kita...tanyalah pda dri kita....Sudahkah kita mencintai nabi sebagaimana nabi mencintai kita...Adakah selama ini hanya lisan dan bibir yg hanya berselawat..tp x dihati...masih bergetarkah hti kita apabila disebut tntg nabi.....Renungkan dan fikirkanlah..

Subhanallah....besar sunguh..kasih sungguh Rasulullah kepada kita...kini ak mulakan sedar tentg kasihnya nabi kpada ku kpada umat Baginda....ingtlah!jasa,pngorbanan,dan cinta nabi kpada kita!


hanya ini yg mampu ku tuliskan pada mlam nie..akan ku tliskan sambungan ceramah nie..dimasa akn datang..insyaAllah...

Blaja tentang blog kat sini..=)